ایجاد و تجهیز گنجینه دوم قلعه فلک‌الافلاک

ایجاد و تجهیز گنجینه دوم قلعه فلک‌الافلاک

به گزارش پایگاه خبری گلونی غلامرضا سلیمانی مدیر کل اعلام کرد: بنای تاریخی فرهنگی قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد که همچون نگینی در مرکز دره باستانی خرم‌آباد می‌درخشد، متعلق به دوره ساسانی است که به شماره ۸۸۳ مورخ ۱۳۴۸/۷/۱۰ هجری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این قلعه که در گذشته دارای کاربری‌های حکومتی، نظامی، زندان و … بوده که امروزه به عنوان فضاهای اداری، موزه‌ای، آزمایشگاهی و گنجینه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایجاد و تجهیز گنجینه دوم قلعه فلک‌الافلاک

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان نمود: این اداره کل به لحاظ فراوانی اشیاء تاریخی- فرهنگی و در راستای نگهداری مناسب، تأمین حفاظت وامنیت آنها اقدام به ایجاد و تجهیز گنجینه دوم با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال نموده است.

در ادامه محمدرضا اسدی معاون میراث فرهنگی استان افزود: این گنجینه که در فضای حیاط اول قلعه ایجاد و تجهیز گردیده است، دارای مساحتی قریب به ۳۰ متر مربع می‌باشد که قفسه‌ها و محفظه‌های آن گنجایش بیش از ۵۰۰۰ شیء را خواهد داشت. این گنجینه مجهز به سیستم دوربین مدار بسته، اطفای حریق، پایش الکترونیکی و تجهیزات جانبی است.

دکتر عطا حسنپور مدیر روابط‌ عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث و صنایع‌دستی و گردشگری استان لرستان، در گفت‌وگو با پایگاه خبری گلونی گفت: برخی ترک‌های قلعه فلک‌الافلاک بسیار قدیمی است و برخی از آنها بیش از سی سال است که وجود دارند و چیزی جدیدی نیستند. درباره رینگ‌گذاری‌ها و سبک‌سازی قعله هم قبلا اتفاقات ناخوشایندی افتاده است. الان به علت این که رینگ‌گذاری کامل انجام نشد و البته به دلیل این که پشت‌بام حیاط دوم مشرف به جنوب، بدون برداشت خاک اضافه با آجرفرش شد که الان بار اضافی بر روی یکی از برج‌ها قرار دارد که مهندس سلیمانی مدیرکل میراث استان لرستان بسیار پیگیر ماجراست تا این سبک‌سازی هر چه زودتر انجام شود. 

پایان پیام

کد خبر : 22953 ساعت خبر : 6:28 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22953
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات