مشکلات توسعه پاک در ایران

مدیر بخش مکانیسم توسعه پاک شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر مهر در گفت‌وگو با پایگاه خبری گلونی گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه‌‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر مخصوص کشورهای توسعه‌یافته و ثروتمند نیست و کشورهای در حال توسعه هم به دلایل مختلف دارند به سوی این سرمایه‌گذاری‌ها حرکت می‌کنند.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، توحید نودل افزود: یکی از دلایل این موضوع این است که در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری‌های کلانی که روی انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است، قیمت تمام‌شده‌ی تولید برق در سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر به شدت کاهش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال هزینه‌ی تمام‌شده‌ی تولید برق به ازای هر مگاوات ساعت در سیستم‌های خورشیدی در سال ۲۰۰۹ حدود ۳۱۵ دلار بوده است که این مبلغ در سال ۲۰۱۵ به ۱۲۲ دلار رسیده است که این نشان‌دهنده‌ی حدود ۶۱ درصد کاهش هزینه‌ی تمام‌شده‌ی تولید برق در سیستم‌های خورشیدی در مدت ۶ سال است.
این کارشناس محیط زیست خاطر نشان کرد: در کشور ما اگرچه مشکلاتی در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری وجود دارد اما یک‌سری امکانات وجود دارد که ما می‌توانیم از آن‌ها برای افزایش صرفه‌ی سیستم‌های تجدیدپذیرمان استفاده کنیم.
نودل با اشاره به این‌که مکانیسم توسعه پاک یکی از این امکانات است، افزود: این مکانیسم، امکانی است که در چهارچوب پروتکل کیوتو به وجود آمده است.
وی در تشریح مکانیسم توسعه پاک اظهار داشت: هر کشور در حال توسعه‌ای که اقداماتی در زمینه‌ی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام بدهد، می‌تواند پروژه‌ی خود را در قالب مکانیسم توسعه پاک تحت پروتکل کیوتو انجام بدهد و از یک‌سری مزایا استفاده کند.
مدیر بخش مکانیسم توسعه پاک شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر مهر در رابطه با مزایای این مکانیسم گفت: مزیت اصلی مکانیسم توسعه پاک این است که هر کشور در حال توسعه، با ثبت پروژه‌ی کاهش انتشارش در سازمان ملل، می‌تواند برای پروژه گواهی کاهش انتشار دریافت کند که این گواهی‌ها در بازارهای بین‌المللی قابل خرید و فروش هستند؛ فروش این گواهی‌ها باعث کمک مالی جانبی به پروژه می‌شود و همین امر جذابیت اقتصادی پروژه‌ها را در زمینه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر، بیشتر می‌کند.
توحید نودل درباره‌ی فعالیت ایران در زمینه‌ی پروژه‌های مکانیسم توسعه پاک اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۷۷۰۰ پروژه‌ی مکانیسم توسعه پاک در دنیا ثبت شده است که بالای ۵۰ درصد این پروژه‌ها متعلق به کشور چین است. سهم کشور ما از این ۷۷۰۰ پروژه تنها ۱۸ پروژه‌ی ثبت شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر مشکلی که پروژه‌‌های مکانیسم توسعه پاک با آن روبه‌رو شده‌اند این است که قیمت گواهی‌های کاهش انتشار به شدت افت کرده است و این امر موجب کاهش جذابیت اقتصادی پروژه‌های کاهش انتشار برای سرمایه‌گذاران شده است و الان تعداد پروژه‌هایی که ثبت می‌شوند نسبت به گذشته بسیار کمتر است.
این پژوهشگر در رابطه با دلایل افت قیمت گواهی‌های کاهش انتشار در دنیا بیان داشت: دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد. یکی از دلایل این است که زمان سیستمی که در آن تعدادی کشور متعهد باشند و تعدادی کشور متعهد نباشند در حال به پایان رسیدن است و از سال ۲۰۲۰ به بعد ما پیمان پاریس را داریم که طبق آن همه‌ی کشورهای دنیا برای کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود متعهد هستند.
نودل افزود: دلیل دیگر این کاهش قیمت، این است که تقاضا برای این گواهی‌ها کاهش و عرضه‌ی آن‌ها افزایش پیدا کرده است؛ به این دلیل که کشورهایی که در گذشته می‌خواستند این گواهی‌ها را بخرند و به عنوان تعهدات کاهش انتشار خودشان ارائه بدهند در حال حاضر میزان انتشار خودشان پایین آمده است و دیگر نیازی به این گواهی‌ها ندارند. از طرفی با افزایش تعداد پروژه‌های مکانیسم توسعه پاک، عرضه‌ی این گواهی‌ها نیز در مدت کوتاهی به شدت افزایش پیدا کرد که این‌ها باعث افت قیمت گواهی‌ها شد.

پایان پیام

گفت‌وگو: سیدعماد موسوی

کد خبر : 25555 ساعت خبر : 6:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25555
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات