بازدید خبرنگاران از جاذبه‌های شهرستان تویسرکان

به‌مناسبت هفته گردشگری تور بازدید خبرنگاران از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و صنایع دستی  شهرستان تویسرکان انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، روز شنبه مورخ ۱۰/۷/۹۵ تور بازدید خبرنگاران از پتانسیل‌های طبیعی، تاریخی و صنایع دستی شهرستان تویسرکان با حضور مدیر کل میراث فرهنگی و مسئولین شهرستان برگزار گردید.

 در این سفر ابتدا از کاروانسرای شاه عباسی در شهر فرسفج بازدید شد. سپس از خانه تاریخی دکتر اقتداری و کارگاه‌های صنایع دستی مستقر در این خانه بازدید به‌عمل آمد. در ادامه سفر از موزه خانه مسعودی و موزه وسفره خانه سنتی سرابی و آرامگاه میررضی‌الدین آرتیمانی نیز بازدید به‌عمل آمد. هدف ازبرگزاری این تور یک‌روزه آشنائی اصحاب رسانه با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و صنایع دستی باغ شهر تویسرکان می‌باشد.

در ادامه برنامه نشست خبری با حضور مدیر کل محترم میراث فرهنگی، فرماندار محترم شهرستان و مسئولین شهرستان و اداره کل میراث فرهنگی برگزار شد. در این نشست ابتدا آقای مهندس مالمیر توانمندی‌های گردشگری و تاریخی و صنایع دستی شهرستان را بر شمرد. ایشان گفت: تاکنون در تویسرکان ۲۲۱ اثر شناسائی شده است. جاذبه‌های طبیعی بکر و زیبا که هریک در تمام فصول سال جذابیت‌های خاص خود را داراست و این شهرستان را به یک باغ شهر بزرگ تبدیل نموده است، همچنین قدیمی‌ترین بازار استان بازار شهر تویسرکان است که بافت تاریخی آن حفظ گردید ه، مسیر راه شاهی یا‌‌ همان مسیر گنج نامه به تویسرکان مسیری مملو از جاذبه‌های طبیعی است و هر یک از روستاهای قرار گرفته در این مسیر جذابیت‌های تاریخی و طبیعی خود را داراست در فصل پائیز شهر تویسرکان به باغی هزار رنگ تبدیل می‌شود و قدرت لایزال الهی را به تصویر می‌کشد. مسیر گزندر و سد سرابی نیز از جاذبه‌های دیگر این شهر می‌باشد. میراث ناملموس و آیین‌های سنتی این شهرستان از جایگاه ویژه برخوردار است شاطه حلوای تویسرکان در سال ۹۲ ثبت ملی شده و پرونده ثبت ملی آش سماق نیز در دستور کار است اخیراٌ روستای کهنوش نیز با پیگیری‌های انجام شده به‌عنوان روستای هدف گردشگری معرفی گردیده و سومین اقامتگاه بوم‌گردی استان قرار است در این روستا ایجاد شود.

در بخش صنایع دستی با وجود بیش از ۴۰۰۰ کارگاه تولید مبل و منبت و۷۶۰۰ نفر شاغل در این کارگاه‌ها همچنین سایر صنایع دستی از جمله فرش، گلیم، رودوزی‌های سنتی، مصنوعات چرمی، سفال و…. بخش اعظمی از اشتغال صنعت و هنر را در این شهرستان به خود اختصاص داده است اما ما نتوانستیم برای معرفی این شهرستان حق مطلب را ادا کنیم لازم است این پتانسل‌ها از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شود. بدین سبب خواستار معرفی هر چه بیشتر این اماکن توسط رسانه هاشدند.

در ادامه جلسه آقای مهندس مومیوند فرماندار محترم شهرستان تویسرکان گفت: بر اساس اسناد تاریخی این شهرستان بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت دارد و با وجود آثار تاریخی و طبیعی در کناره دره‌های سرسبز و زیبا (دره خرم رود، باغ شهر سرکان، دره گزندر، سد سرابی) نیازمند ایجاد زیرساخت‌های گردشگری به‌ویژه راه‌های دسترسی به‌منظور بالابردن ضریب امنیت راه‌ها به تویسرکان می‌باشد که خوشبختانه درسال‌های اخیر با تلاش نماینده محترم شهرستان و بازدید گردشگران داخلی و خارجی در حال انجام است. همچنین احداث هتل و سایر خدمات گردشگری نشان از فراهم شدن شرایط برای ارتقاء زیر ساخت‌های گردشگری است. همینطور در زمینه صنایع دستی و مبل و منبت همچنین تولید سفال در فرسفج که در دهه ۶۰ تعداد کارگاه‌های سفال دراین شهر فعال بودند و در حال حاضر نیز میراث فرهنگی تلاش می‌کند تا این کارگاه‌ها مجددا احیا شوند. در زمینه تولید محصولات باغی به‌ویژه گردو که به لحاظ کیفیت و وسعت تولید (۵۵۰۰هکتار باغات گردو سالانه ۱۶۰۰۰تن تولید گردو) شهرت جهانی دارد. در زمینه سایر صنایع نیز قابلیت‌های برجسته‌ای دارد و جزء شهرستان‌های اول استان محسوب می‌شود. آن چیزی که برای گردشگران خارجی جذاب است سنت‌های ما است از مکان کاروانسرای فرسفج برای برگزاری جشنواره‌های متعدد استفاده می‌شود. گردشگری از اولویت‌های جدی توسعه این شهرستان است. برای توسعه پارک میررضی‌الدین آرتیمانی ۶۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شده است. ما با سرمایه‌گذاران تویسرکانی خارج از استان جلساتی را برگزار کردیم و خواهان سرمایه گذاری در بخش زیرساخت‌های گردشگری در این شهر شدیم که خوشبختانه چند تن از سرمایه‌گذاران در حال مطالعه بر روی طرح‌های مربوطه می‌باشند. از آنجا که شهر تویسرکان شهری فرهنگی است، اولین کتابخانه استان نیز در این شهر دایر شده و به‌لحاظ علمی نیز شهری دانشگاهی است و دارای دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام نور می‌باشــــــد قراراست برای ارتقاء صنعت مبل و منبت رشته‌های مصنوعات چوبی و مبل و منبت و واحد پژوهش این رشته نیز در این دانشگاه‌ها ایجاد شود.

پایان پیام

کد خبر : 26285 ساعت خبر : 12:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26285
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات