گزارش گلونی از پاسگاه محیط‌‌بانی یافته

گزارش گلونی از پاسگاه محیط‌‌بانی یافته

به گزارش پایگاه خبری گلونی، پاسگاه محیط‌‌بانی یافته در پای این کوه اسرارآمیز و درست روبروی روستای سورلیزه قرار دارد.

این کوه در نزدیکی خرم آباد است.

این پاسگاه محیط‌بانی در سال ۱۳۹۳ افتتاح شده است. پاسگاه پای کوه است و برای رسیدن به آبشخورهای آن باید چند کیلومتر پیاده‌روی کرد.

در پای کوی یافته و اندکی دورتر از پاسگاه محیط‌بانی، چهار آبشخور قرار دارد که به تازگی ساخته شده‌اند.

آب این آبشخورها به صورت اتوماتیک از داخل پاسگاه محیط‌بانی تامین می‌شود و محیط‌بانان می‌توانند با زدن یک دکمه، آب این آبشخورها را پر کنند.

آبشخورها در پایین کوه یافته قرار دارند و در جایگاهی هستند که بتوانند در فصل گرم برای برخی از حیوانات که دسترسی به مناطق بالاتر و یا چشمه‌های آب شیرین را ندارند، آب شیرین مهیا مهیا کنند.

در همین فاصله کم از افتتاح آبشخورها، جمعیت خوبی از تیهوها، کبک‌ها، گرازها و پرندگان کوچک در کنار آبشخورها دیده و شناسایی شده‌اند.

گزارش گلونی از پاسگاه محیط‌‌بانی یافته

این پاسگاه محیط‌بانی برای حفاظت هرچه بیشتر از منطقه حفاظت شده اسپی‌کو خرم‌آباد که یکی از مهمترین مناطق حفاظت‌شده در ایران است، افتتاح شده است و محیط‌بانان به صورت دائمی در آن‌جا کشیک می‌دهند.

یکی از نقاط مثبت این پاسگاه محیط‌بانی، داشتن یک بازداشتگاه کوچک است که ظرفیت نگهداری پنج متخلف را به صورت همزمان دارد.

سالن بزرگ، اتاق مخصوص موتور و پارکینگ برای ماشین شاسی بلند و پشت بامی مسقف برای پرنده‌نگری و رصد و پایشگاه آبشخورها از دیگر ویژگی‌های این پاسگاه محیط‌بانی است.

منطقه اسپی‌کو خرم‌آباد و کوه یافته در سال‌های اخیر با تلاش محیط‌بانان، جمعیت خوبی از لحاظ حیاط وحش پیدا کرده است و شاهد رنسانسی در حیاط وحشت این منطقه خواهیم بود. پایگاه خبری گلونی از تلاش‌ و همراهی محیط‌بان علی‌رضا سامان‌فر برای تهیه این گزارش تشکر می‌کند.

پایان پیام

کد خبر : 26468 ساعت خبر : 12:29 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26468
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات