خشکسالی تاوانی سنگین برای محیط زیست

خشکسالی تاوانی سنگین برای محیط زیست

مدیر کل محیط زیست لرستان گفت: گرمایش زمین و افزایش حداقل ۲ درجه دمای هوا، خشکسالی را در پی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، غلامرضا فتحی بیرانوند افزود: افزایش دما در کره زمین ناشی از افزایش گاز‌های گلخانه‌ای در کل جهان است و کشور ما ایران در نیم کره شمالی قرار دارد و جزو کشورهای خشک و نیمه خشک است، به طوری که یک سوم میانگین جهانی است، از طرفی تبخیر منابع آبی ما ۳برابر متوسط جهانی شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد تنوع زیستی کشور در لرستان وجود دارد و وجود ۱۷۰۰گونه گیاهی و بیش از ۳۵۰ گونه جانوری شرایط مطلوبی را به‌وجود آورده است. در این میان تعداد ۵گونه بومی جانوری و ۱۷۰ گونه بومی گیاهی در استان وجود دارد که ظرفیتی قابل توجه است.

خشکسالی تاوانی سنگین برای محیط زیست

فتحی ادامه می‌دهد: زمانی که شرایط فراهم نباشد گونه‌های گیاهی از بین می‌روند و گونه‌های جانوری هم یا در خطر انقراض قرار می‌گیرند و یا مهاجرت می‌کنند، زیرا حیات آن‌ها وابسته به منابع آب و پوشش گیاهی است.

متاسفانه عوامل خارجی و درونی باعث پدیده خشکسالی در استان‌های پر آب کشور شده. وقوع ریزگرد‌ها باعث وارد شدن خسارت‌هایی در زمینه زیست محیطی و بروز یا تشدید بیماری‌های تنفسی و قلبی می‌شود، همچنین برداشت‌های بی‌رویه از منابع زیرزمینی آبی استان که در اقلب مناطق استان موجب خسارت‌های جبران‌ناپذیر برای محیط زیست و حتی آب شرب گردیده که اگر هر چه زود‌تر جلوی این نوع برداشت از سفره‌های زیرزمینی را نگیریم موجب بحران آبی برای بعضی از مناطق استان می‌شویم.

راهکارهای مقابله با خشکسالی

مهندس فتحی افزود: احیای تالاب‌ها و مراتع و ایجاد تعادل بین مراتع و دام‌ها از جمله مواردی است که می‌تواند در مقابله با خشکسالی و کاهش ریزگرد‌ها موثر باشد. همچنین کاشت درختان و مرتع دست کاشت و ایجاد کمربند سبز هم از دیگر اقدامات است که می‌تواند راهکاری مناسب برای مقابله با خشکسالی باشد. تاثیرات خشکسالی و تغییرات جغرافیایی و اقلیمی و به دنبال آن تاثیرات جبران‌ناپذیر بر حیات وحش و زیست بوم و افزایش فرسایش خاک و خذف شدن بخشی از چرخه آب است.

پایان پیام

کد خبر : 29326 ساعت خبر : 11:46 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=29326
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات