کشف بنای شاخص در قلعه تاریخی فردقان

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محسن کریمی سرپرست هیئت گمانه‌زنی به‌منظور شناسایی و تعیین عرصه و پیشنهاد حریم قلعه تاریخی فردقان با اعلام این خبر گفت: «تا قبل از فصل اول گمانه‌زنی فردقان هیچ‌گونه کاوش و پژوهش میدانی در این یادمان تاریخی صورت نگرفته بود».

او اظهار داشت: «در تابستان سال ۱۳۹۴ با انجام فصل نخست عملیات گمانه‌زنی محوطه بخشی از حدود اربعه یک بنای تاریخی به‌ویژه دیوارهای شرقی، جنوبی و غربی با یک ستون چهار ترک به دست آمد».

این باستان‌شناس گفت: «همچنین در جریان کاوش دو درگاه ورودی با دهانه ۹۰ سانتیمتر و ۱۸۰ سانتیمتر در دیوار جنوبی بنا مورد شناسایی قرار گرفت».

به گفته کریمی فصل دوم گمانه‌زنی فردقان بامطالعه، تفسیر عکس-های هوایی، حفر گمانه‌های آزمایشی، تعیین عرصه اصلی و حریم قلعه تاریخی فردقان همراه بود و حریم حدود اربعه بنای اصلی مشخص و پلان آن تهیه شد.

او گفت: «بنای اصلی یک مربع به ضلع ۱۷ متر است که در اضلاع شرقی و غربی دارای یک درگاه ۱٫۸۰ و ۲٫۲۰ متری و در ضلع جنوبی سه درگاه ۹۰ سانتیمتری، ۱٫۸۰ متری و ۱٫۴۰ متری وجود دارد».

کریمی خاطرنشان ساخت که یک ستون چهار ترک نیز تاکنون از ضلع جنوب شرقی بنای اصلی به‌دست‌آمده است.

رئیس هیئت کاوش قلعه تاریخی فردقان افزود: «طبق مطالعات و کاوش‌های صورت گرفته، یک بنای شاخص در بخش مرکزی قلعه تاریخی فردقان وجود دارد که دستیابی به سایر ویژگی‌های معماری و تاریخی آن نیازمند انجام کاوش‌های بعدی خواهد بود».

او تصریح کرد: «تاکنون طی دو فصل گمانه‌زنی صورت گرفته عرصه و حریم قلعه فردقان تعیین و پلان بنای اصلی (آتشکده) خواناسازی شده است».

 او بابیان اینکه در این روستا بقایای یک قلعه تاریخی باقی‌مانده که در مرکز آن‌یک بنای اصلی قرار دارد و به آتشکده فردقان شهرت یافته است افزود: «این قلعه مساحتی بالغ‌بر یک هکتار را شامل می‌شود».

به گفته این باستان‌شناس معماری بافت معماری درون قلعه در دوره‌های مختلف شاهد تحولات متعددی بوده و روستای کنونی فردقان بر روی بافت معماری گذشته شکل‌گرفته است.

گمانه‌زنی به‌منظور شناسایی و تعیین عرصه و پیشنهاد حریم قلعه تاریخی فردقان شهرستان فراهان استان مرکزی با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته بر روی متون تاریخی، از سده سوم هجری به نام فردقان و برخی وقایع تاریخی مرتبط با آن در این متون اشاره‌شده است. ازجمله، ابن فقیه همدانی نویسنده مختصرالبلدان و محمد بن حسن قمی در تاریخ قم (سده ۳ هجری)، ابن اثیر (سده ۶ و ۷ هجری) در الکامل فی التاریخ و نیز احمد تتوی (سده ۱۱ هجری) در تاریخ الفی به فردقان و آتشکده آن اشاراتی کرده‌اند.

 در این متون به قلعه فردقان، آتشکده واقع در آن، تصرف و تخریب آن توسط حاکم قم در سال ۲۸۸ هجری، انتقال درب مطلای آتشکده به کعبه در زمان حجاج بن یوسف، شکست علاءالدوله کاکویه از مسعود بن محمود بن سبکتکین و پناه گرفتن او در قلعه فردقان و نیز زندانی شدن بوعلی سینا در قلعه فردقان پرداخته‌شده است. از میان متون مربوط به جغرافیایی تاریخی نیز یاقوت حموی در المعجم البلدان به فردقان اشاره ‌کرده است.

پایان پیام

کد خبر : 33627 ساعت خبر : 1:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=33627
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات