گردشگری پلی میان ملت‌هاست

گردشگری پلی میان ملت‌هاست

به‌گزارش پایگاه خبری گلونی، دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در مراسم افتتاحیه «هفدهمین کنوانسیون بین‌المللی راهنمایان گردشگری» گفت: «در تاریخ اسلامی همواره مردم و ملت ایران شگفتی‌های بزرگی ایجاد کرده‌اند؛ امروز نیز در آستانه ایامی هستیم که ۳۸ سال پیش مردم ایران انقلابی بزرگ را به‌پیروزی رساندند. در این پیروزی بزرگ، هیچ کشور، قدرت و ابرقدرتی پشتیبان مردم ایران نبود. مردم با اتکا به فرهنگ، دین و آرمان‌های خود یک انقلاب مستقل و کاملاً مردمی را به‌ثمر رساندند.»

گردشگری پلی میان ملت‌هاست

او افزود: «یکی از بزرگ‌ترین ثمرات این انقلاب استقلال سیاسی سرزمین ما بود. یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای این انقلاب حاکمیت ملی مردم بود و مدیریت کشور بر مبنای دموکراسی، مردم‌سالاری و صندوق آرا قرار گرفت و یکی از ثمرات مهم این انقلاب عزت مردم بزرگ این سرزمین بود.»

روحانی گفت: «ایران کشوری است که در یک تجاوز هشت‌ساله نیز همچنان با اتکا به اراده و ایستادگی خودش بدون حمایت کشورهای خارجی توانست تجاوز را از کشورش رفع و دفع کند. ایران کشوری است که هرگز سابقه استعمارگری و سابقه استعمار شدن نداشته است. کشور ما هیچ‌وقت مستعمره کشور دیگری نبوده و در طول دهه‌ها و قرن‌های گذشته هیچ‌گاه مردم کشور ما به کشور دیگر و به همسایگان خود تجاوز نکرده‌اند.»
او افزود: «مردم ما هیچ‌گاه با پدیده‌ای به‌نام نژاد‌پرستی خوی نداشته‌اند. در کشور ما ادیان و اقوام مختلف هم‌زیستی مسالمت‌آمیز داشته‌اند. در کشور ما، در کنار مسجد، کلیسا وجود دارد. در کشور ما در کنار مسجد کنیسه وجود دارد. در پارلمان کشور ما، در کنار نمایندگان مسلمان، نمایندگان سایر ادیان نیز فعالیت می‌کنند. در ایران یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان دارای همان میزان آزادی هستند که مسلمانان هستند. در کشور ما مذاهب مختلف اسلامی در کنار هم زندگی می‌کنند.»

عده‌ای یادشان رفته که سال‌ها پیش دیوار برلین فرو ریخت
رئیس‌جمهوری گفت: «ایران همواره کشوری بود که به دانش جهانی خدمت کرد. در طول قرون گذشته ایران در علم و دانش پیشگامی‌هایی داشته و هنوز نیز کتب اندیشمندان و دانشمندانی چون بوعلی سینا، زکریای رازی، فارابی، خواجه نصیر به‌عنوان مرجع در دنیا مورد بررسی و  مطالعه قرار می‌گیرد.»
او افزود: «ایران از لحاظ هنری و فرهنگی یکی از کشورهای باسابقه است. نه‌تنها ما به شعرای فارسی‌زبان خود افتخار می‌کنیم، بلکه کشورهای همسایه نیز به شعرا و دانشمندانی افتخار می‌کنند که به‌زبان فارسی شعر سرودند. زبان پارسی، فرهنگ ایران، علم و دانش و… باعث شد که در این زمینه‌ها ایرانیان قدم‌های پُرخیر و پُربرکتی برای جهانیان بردارند. ایران در سال‌های اخیر به جهانیان نشان داد که کشور صلح و دوستی است و این ندای خود را با صدایی رساتر به گوش جهانیان رساند.»
روحانی گفت: «ما به صلح و آشتی و برادری و هم‌زیستی افتخار می‌کنیم. امروز زمانی نیست که بین ملت‌ها دیوار بکشند. عده‌ای یادشان رفته که سال‌ها پیش دیوار برلین فرو ریخت. اگر بین ملت‌ها دیواری هم باشد باید برداشته شود. دنیای امروز دنیایی نیست که بین ملت‌ها و مردمان سرزمین‌های مختلف فاصله ایجاد کنیم. امروز روز همسایگی است. ما همه از لحاظ فرهنگی، علمی و تمدنی همسایه یکدیگر شده‌ایم و هستیم.»
او ادامه داد: «جهان ارتباطات و فناوری ارتباطات فاصله‌های ما را کمتر کرده است. جهانی شدن فاصله ما را کمتر کرده است. کسی امروز نمی‌تواند با جهانی شدن مبارزه کند. قطع کردن پیمان‌های تجاری دنیا نه به اقتصاد خدمتی می‌کند نه به توسعه و رونق جهانی. امروز روز آشتی و روز نزدیکی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز است و روز ایجاد فاصله بین ملت‌ها نیست.»
رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «اگر می‌خواهیم به صلح بیشتر، امنیت و ثبات دست پیدا کنیم، باید تفاهم بین ملت‌ها را بیشتر کنیم؛ باید مفاهمه را بین مردم کشورهای مختلف بیشتر کنیم. ما ملتی هستیم که در منطقه آثار افراطی‌گری، تجاوز و تروریسم را با همه وجود احساس کردیم. کشوری هستیم که در اطراف ما آتش افراطی‌گری و تروریسم هنوز شعله می‌کشد. ما درد مردم عراق و افغانستان، سوریه، یمن و… را می‌بینیم.»

خاورمیانه مهد تمدن و گردشگری است
روحانی خطاب به راهنمایان گردشگری گفت: «خاورمیانه مهد تمدن و گردشگری است. آثار تمدنی و تاریخی در لبنان، فلسطین، سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان، آسیای مرکزی دیدنی بود و هست. تروریسم فقط جان انسان‌‌ها را نگرفت؛ تروریسم تنها رشد حرکت توسعه را کند نکرد؛ تروریسم فقط به اموال مردم و اقتصاد کشورها لطمه نزد؛ تروریسم به آثار تمدنی و تاریخی لطمه زد؛ تروریسم آثار تمدنی را در عراق و سوریه و دیگر کشور مورد هجمه قرار داد. همانطور که جان انسانی اگر گرفته شود قابل‌جبران نیست، آثار تمدنی کشوری را نیز نابود کردن قابل‌جبران نیست. ایران کشوری است که برای دفاع از مردم منطقه از همه توان و قدرتش استفاده کرده و می‌کند.»
او افزود: «اگر کمک ایران به مردم و ارتش عراق و سوریه نبود امروز در دمشق و در بغداد تروریست‌ها حاکم بودند و به‌جای گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه شاهد دولت تروریستی بودیم. اما امروز خوشبختانه تروریسم در منطقه درحال افول است.»
روحانی تأکید کرد: «ایران کشوری است که همواره به امنیت و ثبات کمک کرده است  و در هر جای دنیا هر ملت آزاده‌ای برای مقابله با تروریسم از ما کمک بخواهد با همه توان به آن ملت مظلوم کمک خواهیم کرد. تروریسم خطر امروز بزرگ برای جهانیان، برای منطقه و برای همه انسان‌هاست. ما امروز نیاز به نزدیکی بیشتر، تعامل بیشتر و وحدت داریم.»
او افزود: «گردشگری پلی میان ملت‌هاست. شما راهنمایان پل‌های میان فرهنگ‌‌ها، تمدن‌ها و ملت‌های جهان هستید. گردشگری زمانی به‌کمال می‌رسد که راهنمایان خوب، خوش‌بیان وخوش‌اخلاقی از جهان‌گردی به‌خوبی حمایت کنند.» رئیس‌جمهوری خطاب به راهنمایان گردشگری گفت: «شما هستید که، با آشنایی‌تان به تاریخ، زوایای تمدن را برای جهان‌گردان بیان می‌کنید. شناخت آثار تاریخی یک ساختمان یا اشیای قدیمی بدون آشنایی به ویژگی‌های آن ساختمان، نحوه بنای آن، آثار آن در گذشته و… و صرفاً با دیدن آن اثر تاریخی میسر نخواهد بود. راهنمایان گردشگران هستند که ابعاد و صورت‌های پشت‌پرده تمدن‌ها را برای گردشگران توضیح می‌دهند. اگر راهنمایی برای گردشگران نباشد، حتماً بهره معنوی و علمی گردشگران از آثار تمدنی بسیار اندک خواهد بود.»
او افزود: «شما خادمان میراث گذشته و تمدن کهن بشر و واسطه‌ای برای معرفی آثار تاریخی به افکار امروز جهان و نسل امروز هستید. شما واسطه‌ای بین قرن‌ها پیش و نسل امروز هستید. شما هستید که تاریخ هزاران سال پیش را به تاریخ امروز متصل می‌کنید. شما هستید که اذهان نسل جوان را با تمدن کهن پدران و اجداد ما آشنا می‌کنید.»

ما در سایه توافق هسته‌ای راه را برای میزبانی بیشتر از جهان‌گردان آماده‌تر کردیم
روحانی گفت: «ما به‌عنوان ملت با‌فرهنگ و با‌تمدن ۷هزارساله در منطقه و جهان یکی از اهداف بلندمان پیوند ملت‌ها با یکدیگر است. ما با سلاح کشتارجمعی مخالفیم و با وجود اینکه قربانی سلاح کشتار هستیم و متجاوزان صدامی علیه ما از سلاح شیمیایی استفاده کردند، اما هرگز دنبال سلاح کشتارجمعی نرفتیم و نخواهیم رفت و آن را مخالف اخلاق و معیارهای دینی و فرهنگی خود می‌دانیم.»
او افزود: «ما در طول سال‌های گذشته به یک موفقیت بزرگ در زمینه تعامل با جهان دست یافتیم. مذاکرات ما با قدرت‌های بزرگ و جهان در زمینه هسته‌ای به این معنا بود که مذاکره، مفاهمه و گفت‌وگو، کوتاه‌ترین، بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای رفع اختلافات میان دولت‌هاست.»
روحانی گفت: «ما پای میز مذاکره با شش قدرت بزرگ به توافقی دست یافتیم که آن توافق، نه‌تنها برای ما ۷ کشور با ارزش است، بلکه برای همه جهانیان رهاورد آن آشتی، امنیت، ثبات و تعامل بیشتر با یکدیگر بود.»
او افزود: «ما در سایه توافق هسته‌ای راه را برای میزبانی بیشتر از جهان‌گردان آماده‌تر کردیم. ما با برجام سفره خود را برای مهمانان و گردشگران خارجی باز کردیم و خوشبختانه در طول چند سال گذشته گردشگران خارجی با حسن‌نظر بیش از گذشته زمینه را برای گردشگری در ایران مهیا دیدند.»
رئیس‌جمهوری آماری مقایسه‌ای از رشد حضور گردشگران در ایران در شش‌ماهه اول امسال در مقایسه با شش ماه سال گذشته ارائه کرد و گفت: «گردشگران فرانسه ۱۰۴درصد، چک ۵۳٫۴، هلند ۴۳٫۳، از سوئیس ۳۸٫۳، دانمارک ۳۷٫۵، ایتالیا ۳۳٫۸، انگلستان ۳۳، لهستان ۳۳، بلژیک ۳۲٫۳، اتریش ۲۸، اسپانیا ۲۷٫۹، یونان ۲۴٫۴، فنلاند ۱۹٫۲، آلمان ۱۶٫۶، روسیه ۱۳٫۶ در مقایسه با شش ماه سال قبل رشد داشتند.»
او افزود: «این نشانگر آن است که بعد از برجام دروازه ایران از گذشته به روی میهمانان خارجی بازتر شده است. همه تلاش ما این است که صنعت گردشگری را در ایران به‌سمت توسعه حرکت دهیم.»

گردشگری پلی میان ملت‌هاست

محیط‌زیست و میراث‌فرهنگی دو سرمایه برای گردشگری هستند
روحانی گفت: «یکی از اهدافمان در اصلاح و نوسازی ناوگان هوایی، نوسازی خطوط ریلی در سراسر کشور، و ساختن اتوبان و جاده در سراسر کشور این است که مسیر جذب جهان‌گردان را بیشتر و بیشتر کنیم. در ایران، شما تنها آثار تمدن گذشته را نمی‌بینید، شما در سفر به ایران فرهنگ مردم و میهمان‌دوستی مردم را هم به‌خوبی مشاهده می‌کنید.»
او تأکید کرد: «همه باید تلاش کنیم که، نه‌تنها به‌فکر آن باشیم که از طریق توریسم به‌اقتصاد کمک کنیم، بلکه در کنار مسائل اقتصادی از طریق جهان‌گردی به امنیت منطقه و جهان، فرهنگ جهان، انسجام مردم جهان در کنار هم کمک می‌کنیم. ما راه را برای تعامل بیشتر بین ملت‌ها آماده می‌کنیم. جهان‌گردی آثار فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و آثاری برای صلح و ثبات و امنیت منطقه و جهان به‌همراه دارد.»
روحانی ادامه داد: «همه باید تلاش کنیم دو سرمایه اصلی جهان‌گردی را به‌خوبی حفظ کنیم. سرمایه اول برای جهان‌گردی محیط‌زیست کشورهاست. اگر محیط‌زیست کشورها آسیب ببیند، یکی از سرمایه‌های بزرگ جهان‌گردی آسیب دیده است. با سرمایه‌گذاری است که می‌توانیم از محیط‌زیست به‌خوبی حراست و حفاظت کنیم.»
او میراث‌فرهنگی گذشته را سرمایه دوم برای توریسم دانست و تأکید کرد: «همه باید تلاش کنیم از میراث گذشته حراست و حفاظت کنیم. میراث‌فرهنگی در سراسر دنیا سرمایه بشری برای همه خواهد بود.»
او، در پایان، خطاب به راهنمایان گردشگری گفت که امیدواریم سفر شما به ایران زمینه آشنایی شما را با ملت و کشور ایران بیشتر فراهم کند.

پایان پیام

کد خبر : 33444 ساعت خبر : 12:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=33444
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات