۸۰ درصد اشیای موزه جهان عرب در پاریس ایرانی است

سید محمد بهشتی با اشاره به وجود آثار فرهنگی – تاریخی ایران در تمامی موزه های جهان و ضرورت استرداد آنها تاکید کرد: به رغم این که ۸۰ درصد اشیای موزه جهان عرب در پاریس به ایران تعلق دارد اما نام موزه، جهان عرب است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم گشایش نمایشگاه مجموعه‌های استردادی اشیاء فرهنگی- تاریخی گفت: حساسیت نسبت به موضوع مالکیت اشیا تاریخی و فرهنگی ایران در سطح جهانی نه تنها از نظر مالکیت مادی و تلاش و برای استرداد این آثار اهمیت دارد بلکه از منظر مالکیت معنوی هم حائز اهمیت است.
او با تاکید بر اهمیت موضوع استرداد اموال و اشیا فرهنگی و تاریخی گفت: وقتی از آثار تاریخی، فرهنگی و هنری به ویژه آثار منقول و غیرمنقول ملموس صحبت می کنیم هر اثری از وجوه مختلف دارای ارزش است.
او با بیان این که در میراث فرهنگی باید به سه وجه حفاظت، پژوهش و معرفی توجه شود گفت: یکی از موضوعات مورد توجه در وجه حفاظت از میراث فرهنگی، استرداد آثار فرهنگی و تاریخی است و یکی از اقدامات حفاظتی به وجه حقوقی آثار مربوط می شود.
او در توضیح وجه حقوقی گفت: در وجه حقوقی باید توجه کنیم که این اموال متعلق به مملکت است و ما باید در مقام یک مالک از شان حقوقی مالکیت خود دفاع کنیم.

وجود ۴۰۰۰قطعه از آثار تخت جمشید در موزه های جهان
او با اشاره به وجود تعداد زیادی از آثار ایرانی در سایر کشورها گفت: تقریبا در همه موزه های دنیا اشیا ایرانی وجود دارد و گاهی تعداد این اشیا حیرت آور است برای نمونه ۴ هزار قطعه از اشیای تخت جمشید در موزه های دنیا وجود دارد.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این که امروز یکی افتخارات موزه های دنیا، در اختیار داشتن  آثار تاریخی و فرهنگی ایران است گفت: این در حالی است که ایران نسبت به این اشیا مالکیت دارد و اگرچه هیچ کس منکر مالکیت معنوی این اشیا نیست اما در مالکیت مادی ما مشکلاتی وجود دارد و از منظر حقوقی از روش ها و تمهیدات مختلفی  برای کتمان و مخدوش کردن مالکیت ایران استفاده می شود.
او تاکید کرد: ما باید از اموال فرهنگی – تاریخی خود دفاع کرده و تا جایی که می توانیم سند و دلیل برای اثبات مالکیت خودمان ارائه کنیم.
سید محمد بهشتی با بیان این که تا قبل از کنوانسیون ۱۹۷۰، اثبات مالکیت و برگرداندن اشیا فرهنگی و تاریخی بسیار سخت بود، گفت: کنوانسیون ۱۹۷۰ به نوعی به جبهه ای تبدیل شده که دو گروه شامل تولید کننده های آثار فرهنگی و تاریخی و مصرف کننده های این آثار را روبه روی هم قرار داده است.

 ایران تولید کننده عمده میراث فرهنگی
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به این که تولید کننده های آثار فرهنگی و تاریخی مانند چین، ایران و یونان، کشورهایی با سابقه تاریخی هستند، گفت: مصرف کننده های این آثار اغلب کشورهایی جوان هستند و کشورهای جوان تر معمولا بیشتر تلاش می کنند که کنوانسیون ۱۹۷۰ را تضعیف کنند.
او در ادامه به تلاش های ایران بعد از امضای کنوانسیون ۱۹۷۰ اشاره کرد و افزود: در ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته تلاش هایی برای استفاده از ظرفیت این کنوانسیون انجام شده است و خوشبختانه در این دولت شاهد چیدن میوه های ارزشمندی هستیم که حاصل فعالیتی است که از دهه های گذشته آغاز شده بود.
او با اشاره به اینکه سودهای بیشتر ما در عملکرد جدی تر و هماهنگ تر ما است، خطاب به افرادی که در زمینه استرداد اشیای فرهنگی و تاریخی نگاه غیر کارشناسی دارند گفت: ما به عنوان مالک این اشیا موظف هستیم برای حفظ اموالمان تلاش کنیم و خوشبختانه ظرفیت های قانونی هم در سطح بین المللی  مانند کنوانسیون ۱۹۷۰ برای کمک به ما وجود دار

آماده کردن فهرست قرمز
او از فهرست قرمز به عنوان مکمل کنوانسیون ۱۹۷۰ نام برد و افزود: اگر ما به راستی بخواهیم از ظرفیت موجود در کنوانسیون ۱۹۷۰ استفاده کنیم باید فهرست قرمزمان آماده باشد و همیشه در سطح بین المللی با هوشیاری رصد کرده و نسبت به حقوق خودمان در سطح بین المللی واکنش های سریع و به موقع داشته باشیم .
او تاکید کرد: اگر نسبت به اموال خودمان حساسیت نشان ندهیم همه وجوه میراث فرهنگی ما یعنی حفاظت، پژوهش و معرفی، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
او با ابراز تاسف از این که در بسیاری از موزه های خارج از کشور آثار جیرفت به عنوان آثار غرب آسیا معرفی می شوند، گفت: غرب آسیا شامل چندین کشور است و به راستی کدام یک از این کشورها می توانند ادعای مالکیت این آثار را داشته باشند.
او تاکید کرد: این نوع معرفی موضوع مالکیت را از نظر حقوقی مخدوش می کند.
بهشتی افزود: این نوع معرفی از نظر علمی هم خدشه جدی واردکرده و باعث می شود حتی برای محققان و پژوهشگران  موضوع در هاله ای از ابهام قرار گیرد و از سوی دیگر بازدیدکنندگان این آثار هم دچار سردرگمی می شوند.

دلیل بازگرداندن اشیای جیرفت
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر این که اگر ما نسبت به مالکیت اشیا تاریخی و فرهنگی خود حساس نباشیم آثار ایرانی را به عنوان آثار غیر ایرانی معرفی می کنند گفت: ۸۰ درصد اشیا در موزه جهان عرب در پاریس متعلق به ایران است و حتی فارسی نوشته شده و خط فارسی و مینیاتور ایرانی مشاهده می شود اما نام موزه، جهان عرب است.
او با بیان این که با بازگرداندن اشیا تاریخی و فرهنگی به دنیا نشان می دهیم  که سیستم حقوقی ما نسبت به این مسایل حساس است گفت: اگر ما حساس باشیم حتی در مواردی که کنوانسیون به ما کمک نمی کند، موارد دیگری به کمک ما خواهند آمد.
بهشتی در پایان اظهار داشت: آنچه باعث بازگشت اشیا جیرفت از انگلیس به ایران شد، حساسیتی بود که به دنبال تلاش های ایران در مقیاس جهانی در افکار عمومی دنیا ایجاد شد چرا که انگلیس کنوانسیون ۱۹۷۰ را امضا نکرده بود و شاید ضرورتی نداشت که مطابق این کنوانسیون اشیا را به ایران بازگرداند.

پایان پیام

کد خبر : 34949 ساعت خبر : 1:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=34949
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات