ثبت شش ایستگاه جدید سمندر لرستانی

ثبت شش ایستگاه جدید سمندر لرستانی

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: ۶ ایستگاه جدید سمندر در صعب العبورترین مناطق استان ثبت شد.

به‌گزارش پایگاه خبری گلونی، مهرداد فتحی بیرانوند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پایش و مانیتورینگ زیستگاه‌های حساس و صعب العبور استان منجر به شناسایی شش زیستگاه جدید از گونه اندمیک سمندر لرستانی شد.

وی اضافه کرد: لرستان با مساحتی معادل ۲۸۳۰۶ کیلومتر مربع در غرب ایران واقع شده است برخی محققین این استان را ” ایران کوچک ” نامیده‌اند، چرا که تقریباً تمام تیپ‌های آب و هوایی ایران در آن یافت می‌شود. فتحیبیرانوند ادامه داد: نتیجه این تنوع آب و هوایی غنای گیاهی و جانوری است و اکثر گونه‌های کشور در این استان موجوداند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان خاطرنشان کرد: بارندگی‌های متناوب به همراه توپوگرافی کوهستانی و آب و هوای مناسب باعث شده که یکی از متنوع‌ترین زیست بوم‌های گیاهی در استان شکل گرفته و از لحاظ اقتصادی در خور اهمیت است.

ثبت شش ایستگاه جدید سمندر لرستانی

سمندر لرستانی
سمندر لرستانی

وی یادآور شد: در اجرای قانون شکار و صید و حفاظت و بهسازی از محیط زیست، موضوع حفاظت از زیستگاه‌ها و مناطق طبیعی جزء وظایف اصلی سازمان محسوب می‌شود. این مناطق که بر طبق تقسیم‌بندی شامل پارک‌های ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده است که حفاظت، احیا و نحوه بهره‌برداری از آنها دارای اهمیت ویژه‌ای است.

 فتحی بیرانوند گفت: بر این اساس سازمان محیط زیست کشور وبه تبع آن محیط زیست استان همواره تلاش می‌کند تا با جلوگیری از تخریب و هدر رفت منابع طبیعی و حیات وحش نمونه‌هایی از این مواهب الهی را به شکل طبیعی و بکر جهت استفاده‌های مختلف و نسل‌های آتی تحت حفاظت و حمایت خود قرار دهد  به نحوی که تاکنون توانسته ۲۷٫۶ درصد از کل  مساحت استان  را تحت عناوین اثر طبیعی– ملی (غار ماهی کور)، پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا-دورود و سمندرلرستانی ۱(وژن آب بخش پاپی)، مناطق حفاظت شده (اشترانکوه و سفید کوه خرم آباد) ثبت و با توجه به ضوابط قانونی به صورت مستقیم مدیریت کنند.

پایان پیام

کد خبر : 42706 ساعت خبر : 4:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=42706
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات