کارتونیزه شدن دنیای عربی تحت رهبری عربستان

کارتونیزه شدن دنیای عربی تحت رهبری عربستان

پایگاه خبری گلونی، صادق الحسینی: قطر و عربستان پس از شروع بهار عربی روی اسب‌های متفاوتی شرط‌بندی کردند. قطر منابع زیادی روی اخوان المسلمین در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا صرف کرده بود اما عربستان اخوان المسلمین را یک خطر برای مشروعیت خود در جهان عرب می‌دید و مخالفان اخوان را در جهان عرب تقویت می‌کرد، مخالفانی از دو سر طیف؛ سلفی‌ها و سکولارها. در مصر، سوریه، فلسطین و حتی یمن این اختلافات به‌صورتی عریان خود را نشان داد. در مصر، مرسی مورد حمایت اخوان، ترکیه و قطر برکنار و به جرم ارتباط با قطر به حبس ابد محکوم شد؛ در سوریه افراد وابسته به قطر در ائتلاف علیه داعش منزوی شده و کنار گذاشته شدند؛ در فلسطین، قطر ارتباط نزدیکی با حماس برقرار کرد و همزمان عربستان به سمت فتح چرخید و بالاخره در مساله یمن هم هرچند قطر عضوی از ائتلاف عربستان است، اما همیشه ساز مخالف زده و مقامات عربستانی حتی قطر را به حمایت از حوثی‌ها متهم می‌کنند!

ایران کجای این بازی است؟

اگر عمان را کنار بگذاریم، روابط ایران با قطر را می‌توان بهترین و نزدیکترین روابط با یک کشور عربی عضو GCC دانست. به‌طوری که قطر همواره ایران را بخشی از راه حل منطقه می‌دانسته و بارها بر این تاکید کرده، همانطور که در سخنرانی هک شده نیز این نکته گفته شده است. به‌طوری که قطر و ایران در سال ۲۰۱۰ توافقنامه همکاری برای تقویت امنیت و علیه تروریسم امضا کردند. در سال ۲۰۰۸ قطر تنها کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل بود که به قطعنامه ظالمانه ۱۹۶۹ که ایران را به خاطر غنی سازی تحریم می‌کرد رأی منفی داد، قطعنامه‌ای که چین و روسیه به آن رأی مثبت داده بودند. همچینین اولین کشور عربی که از برجام حمایت کرد و اعلام کرد برجام منطقه را امن‌تر خواهد کرد قطر بود. پس از پیروزی دکتر روحانی نیز امیر قطر ۲ بار به او زنگ زده و با رئیس جمهور ایران صحبت کرده است.

کارتونیزه شدن دنیای عربی تحت رهبری عربستان

قطر در تمام این مدت به اصطلاح رایج سعی کرده بود هم از توبره بخورد و هم از آخور. امیر جوان قطر سعی داشته هم روابط با تهران را حفظ کند و هم روابط با عربستان را. اما به نظر می‌رسد کاسه صبر حاکمان عجول و کم تجربه عربستان به سر آمده و دیگر حاضر نیستند این وضعیت را تحمل کنند. آنها قطری می‌خواهند که همانند سودان و امارات و بحرین کاملاً نقش پیرو را بازی کند. تهدیدهای لفظی قطر را مجبور به پیروی از این راه نکرد، باید دید این تهدید عملی که بسیار جدی است و امنیت ملی قطر را حتی در عرصه اقتصادی با چالش‌های بزرگ مواجه خواهد کرد، باعث تغییر روش قطر خواهد شد و یا اثر معکوس داشته و باعث نزدیک شدن قطر به ایران می‌شود.

آن چیز که قطعی است، این واقعیت است که ایران نباید حمایت ظاهری جدی از قطر بکند که به ضرر قطر در دنیای عرب تمام خواهد شد. اما سیاست تفرقه انگیزی در میان اعراب، بهترین استراتژی برای ایران در دنیای پرآشوب خاورمیانه است. حرف‌های زیبا و ایده آلیستی همانند بهبود روابط با عربستان و جلوگیری از بازی استکبار برای اختلاف میان مسلمانان، جز کارتونی دیدن سیاست منطقه نیست. منافع ملی ایران و منافع شیعیان در منطقه باید سنگ بنای سیاست ایران در خاورمیانه جدید باشد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 43700 ساعت خبر : 1:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=43700
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات