بازیگران مراقب عادی‌شدن طلاق باشند

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: گفت‌و‌گوی زوج بازیگر، نرگس محمدی و علی اوجی در مجله ویدئویی تی‌وی پلاس، بهانه‌ای شد تا از زاویه دیگری به پاسخ‌های بازیگران نگاه کنم. از عمیق‌شدن درباره این موضوع، صرف نظر کنیم که آنها می‌توانند با جواب‌های خردمندانه، مفید و به‌جا، به سوالات عامه‌پسند مجری، معنایی ژرف و قابل تأمل بدهند اما این کار را انجام نمی‌دهند. سوالاتی از قبیل: «خانم و آقا شما برای کادوی ازدواج، چه هدیه‌ای به هم دادین، یا چه کسی برای آشتی، پیش‌قدم می‌شه؟» گذر کنیم و برویم سراغ مسائل مهم‌تر. نگران نباشید. در این مواقع، بازیگران به شکل دقیقی به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهند.

آیا بازیگران، با مسئولیت اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی آشنا هستند؟

سوال اساسی را ما باید از بازیگران بپرسیم. آیا شما که به حس کنجکاوی و شیوه برخورد نادرست کاربران شبکه‌های اجتماعی نقد وارد می کنید، برای یک بار هم که شده به «مسئولیت اجتماعی خودتان در فضای مجازی» فکر کرده‌اید؟ آیا شما تا به حال، به جز عکس‌های شخصی‌تان از درد جامعه نوشته‌اید؟ از وضعیت محیط‌زیست‌مان اطلاعی دارید و برایتان مهم بوده که آنها را انعکاس دهید؟

 نه فقط در فضای مجازی، بلکه به نظر می‌رسد بیشتر چهره‌های مشهور سینما و تلویزیون، کمترین مسئولیتی را روی دوش خودشان احساس نمی‌کنند. ردّ این ادعا را می‌توانید در مصاحبه‌هایشان مشاهده کنید. راستی محتوای صفحه‌ها و صحبت‌هایتان، چه فایده‌ای برای نوجوانان دارد؟ آیا آنها برایتان مهم هستند یا مثل ارگان‌های دولتی، می‌گویید وظیفه رسیدگی به این امور، به عهده ما نیست؟

جای خالیِ الگوی درست ازدواج در فیلم‌ها و سریال‌ها

جایی که آقای بازیگر در مصاحبه‌اش خطاب به کسانی که در فضای مجازی گفته‌اند «این دو نفر هم دو سال دیگه جدا می‌شن» به آسانی می‌گوید «بازیگرا از همسرشون جدا می‌شن که بشن» باید بپرسیم اینکه طلاق در ایران، عادی شده، یک موضوع بهنجار و عادی است که به این راحتی درباره‌اش صحبت می کنید؟ آیا می‌دانید رواج دادن این نوع نگرش، که طلاق هم اتفاق افتاد که افتاد، چه تبعاتی دارد؟

اگر چه منظور علی اوجی این بوده که جدایی بازیگران به کاربران اینستاگرام ربطی ندارد که بخواهند با کنجکاوی بی‌مورد، دلایل آن را جستجو و اظهار نظر و یا حتا توهین کنند. اما مسئله آنجاست که چرا زوج‌های بازیگر تلاش نمی‌کنند در مصاحبه‌های خودشان، یک الگوی درست برای ازدواج به مردم نشان دهند؟ ای کاش در این فضای پر از حباب؛ که فیلم ها و سریال‌های ما در نشان دادن شرایط صحیح یک ازدواج اصولی، ناشی و ناکارآمد هستند، حداقل بازیگران کمک کنند تا آسیب‌های اجتماعی ما در زمینه شیوع طلاق، کمتر شود.

آیا فیلمنامه زندگی مشترک آدم‌ها مهم نیست؟

بازیگران دقیق، همواره برای انتخاب فیلمنامه‌ها، ظرافت و دقت به خرج می‌دهند و این موضوع را هم با تاکید بیان می‌کنند. اما چرا یک بار از دقت‌تان برای انتخاب شریک زندگی‌تان نمی‌گویید؟ چطور می‌شود که با بیان انگیزه‌های سطحی برای شروع زندگی مشترک‌تان، ارزش ازدواج را اینقدر تنزل می‌دهید؟ انگیزه‌هایی که در قالب جملاتی مثل: «سعی کردیم زود ازدواج کنیم تا خاطره‌های بد از ذهن مون پاک بشه، حال‌مون خوب بشه، شاد بشیم و از حالت غمگینی دربیاییم و…» بیان می‌شوند.

 قطعا دلایل شخصی ازدواج بازیگران به خودشان مربوط است. پس بهتر است جلوی دوربین نگویند ازدواج کردیم چون «با هم بهمون خوش می‌گذره» که اگر گفتند طاقت قضاوت های منطقی را هم در خودشان بالا ببرند. اگر فیلمنامه زندگی مشترک آدم‌ها برای بازیگران مهم است، لازم است حتا اندک، اما خودشان کمی در این باره مطالعه کنند و درباره‌اش، منطقی و علمی صحبت و به آن عمل کنند.

درد جامعه مهم‌تر است یا آمار دنبال کنندگان؟

ماجرای ازدواج و طلاق چهره‌ها، همیشه خبرساز بوده و شاید بد نباشد خود بازیگران، با نگاهی موشکافانه‌تر، به صحبت‌هایشان دقت کنند. و فراموش نکنند می‌توانند هر چند کم، اما در راستای اصلاح اجتماع، قدم بردارند. اینکه چنین عمل کنند یا ترجیح دهند بایستند و یا جامعه را به عقب ببرند، انتخاب و مسئولیت‌اش با خودشان است. بازیگران گرامی، دلایل‌تان محترم. اما اگر آمار ازدواج و طلاق هم به اندازه آمار فالوئرها و یا مخاطب‌های فیلم‌هایتان برای شما مهم بود، باز هم به همین سادگی از کنار ماجرا می‌گذشتید؟

اینکه کسی بگوید عقد و آزمایش ما سه روز بیشتر طول نکشید و یک ماه هم برای خرید وسایل وقت گذاشتیم پس جوان‌ها هم سخت نگیرند، الگوی مناسبی برای ازدواج جوانان است؟ یعنی وِرد زبان جوانان، «زود، تند، سریع» باشد معضلات ازدواج کشور حل خواهد شد؟

چهره‌های مشهور، گره‌گشایی کنند

اگر بازیگران، معضلات اجتماعی‌مان را ببینند و ساده از کنارشان نگذرند، به خودشان هرگز این اجازه را نمی‌دهند که خودمحورانه، فقط به مسائل خودشان بپردازند. ضروری است که چهره‌های مشهور، در کنار متخصصان و مسئولان کمک کنند تا گره‌ها را باز کنند. البته اگر چنین کاری برایشان سخت است می‌توانند تلاش کنند گره جدیدی که نشود با دست بازش کرد را ایجاد نکنند.

پایان پیام

کد خبر : 45608 ساعت خبر : 0:42 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=45608
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات