بازیگران، صدای آب را خفه نکنند

بازیگران، صدای آب را خفه نکنند

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به‌تازگی کمپینی در فضای مجازی با نام پویش صدای آب شکل گرفته که بعضی از چهره‌ها و بازیگران، با اعلام کم‌آبی به این کمپین پیوستند. روزی نیست که پویش جدیدی راه نیفتد. جالب این است که هدف دقیق بسیاری‌هایشان هم مشخص نیست. راه‌های رسیدن به هدف را هم باید در سایه و پنهان جستجو کنیم. اتفاقا یکی از مهم‌ترین علت‌های شکست کمپین‌ها این است که هدف و ابزارها به‌درستی برای مخاطبان، تبیین نمی‌شود. بازیگران بدون کمترین آشنایی با شیوه‌های اقناع مخاطب، کنار یک بنر می‌ایستند و می‌گویند «آب کم است، پس بیایید درست مصرف کنیم، آب یک دغدغه همگانی است، آب مایه حیات است» و ده‌ها جمله بدیهی، سطحی و بی‌اثر دیگر.

بازیگران، صدای آب را خفه نکنند

گاهی آن‌قدر بحران‌های ملی، خرد و سطحی می‌شوند که خانم بازیگر خطاب به مردم می‌گوید «اگه منو دوست دارید رعایت کنید». آیا مخاطب شما کودکان هستند؟ کسی که سال‌هاست به دست و دلبازی در مصرف، خو گرفته در عرض چند ثانیه و صرف دوست داشتن شما می‌تواند عادت خودش را کنار بگذارد؟ یا مثلا خانم مجری، دقایقی را صرفاً درباره اینکه آب کم است صحبت می‌کند و اینکه باید آب را درست مصرف کنیم. واقعاً مردم این بدیهیات را نمی‌دانند؟ یا خانم بازیگری که درباره هماهنگی لحن و گفتار در بازیگری خوانده است و می‌داند، اما هنوز بلد نیست وقتی دارد درباره بحران آب، یعنی ماجرایی غمگین در ایران صحبت می‌کند، لزومی ندارد از ته دل بخندد. باور کنید جلب نظر مردم و مشارکت عمومی، شیوه‌های مخصوصی دارد که به‌اندازه حرفه بازیگری، دشوار است و اگر رعایت نشود می‌تواند نوعی از فرصت سوزی را رقم بزند. جلب مشارکت مردم انقدر آسان و بی اهمیت است که حاضر نیستید بروید و چند خط درباره‌اش بخوانید؟

اگر خود بازیگران معتقدند که ما به یک منبع تمام‌نشدنی آب متصل نیستیم چه لزومی دارد که اکثر پست‌های ایسنتاگرامشان را به تبلیغات اختصاص دهند اما دریغا از گفتن یک یا چند کار عملی که خودشان در خانه برای مدیریت مصرف آب انجام می‌دهند. اگر خانم بازیگری که در جای دیگری و در پاسخ به علت مجلل بودن مراسمش می‌گوید به‌هرحال من سلبریتی هستم، سعی کند کمی، فقط کمی از مصرف‌گرایی‌اش را کم کند، خودبه‌خود صدای آب شده است و نیازی به مصاحبه و … ندارد. شاید هم فکر می کنید آب، پشت دوربین زیاد است اما جلوی دوربین، کم می شود.
این راهی گه پیش گرفته‌شده ادامه همان راه ختم به ترکستانِ شعارزدگی ست. ما سرزمین کمپین‌ها شده‌ایم و با شتاب هرچه بیشتر در جاده‌ای می‌رانیم که ای کاش مقصدی نداشت. افسوس که ناخواسته و از سر ناشی‌گری، نهایتِ این راه‌ها می‌رسد به طرد سرمایه‌های اجتماعی.

بهتر نیست بازیگران، قدری از تناقض‌های گفتار و عملشان را کم‌کنند؟ اصلا آیا تابه‌حال درباره آب مجازی شنیده‌اید؟ الگوی مصرف در قشر بازیگران کمک به حفظ منابع می‌کند یا برعکس؛ شیر آب مجازی را باز می‌گذارد؟ به نظرم یکی از راه‌های صرفه‌جویی در منابع، این است که برخی از برنامه‌های صداوسیما تعطیل شود. کافی ست حساب کنیم چقدر انرژی برای تولید برنامه‌های سطحی صرف می‌شود. بازیگران که هنوز دغدغه‌شان این است که پرسپولیس محبوب‌تر است یا استقلال و دقایق زیادی روی آنتن تلویزیون دراین‌باره حرف می‌زنند بهتر است به این فکر کنند که خیلی وقت‌ها همین برنامه باعث شرایطی شده که امروز دچارش هستیم.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان یپام

کد خبر : 53279 ساعت خبر : 8:09 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53279
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات