مهاجرت دانش‌آموزی؛ الگوی جدید تحصیلی

پایگاه خبری گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی معاون وزیر آموزش وپرورش با اشاره به سرایت پدیده مهاجرت نخبگان از دانشجویی به دانش آموزی گفت: «مهاجرت استعدادهای برتر دانش آموزی به خارج از کشور فراگیر شده‌است؛ متأسفانه تمایل مهاجرت به خارج از کشور به رده‌های پایین‌تر رسیده است

خبر بدی برای نظام آموزشی کشور است، اینکه با وجود همه تغییرات در ساختار این نظام و به‌روز کردن آن و نزدیک کردنش با الگوهای استاندارد جهانی، باز هم ترس از آینده مبهم شغلی دست از سر دانش‌آموزان برنمی‌دارد. باید هدایت تحصیلی را در سنین خاص جدی گرفت و به دانش‌آموزان انگیزه داد و آنها را برای پذیرفتن شغل‌های تازه، رشته‌های جدید و مهارت‌های جهانی آماده کرد. مهاجرت این دانش‌آموزان ریشه در تفکر والدینشان دارد، والدینی که عمدتاً دهه ۵۰ و شصتی هستند و به‌نظر می‌رسد نمی‌خواهند اجازه دهند فرزندانشان این راه رفته را دوباره امتحان کنند.

بی‌اعتمادی والدین به نظام آموزشی هدفمند و واپس زدن مدرک‌گرایی در جامعه و اشباع بازار از بی‌کاران باعث می‌شود انگیزه‌های مهاجرت در این بچه‌ها شکل و فرم تازه‌ای بگیرد. از همه اینها مهم‌تر استقلال دهه هشتادی‌هاست. آن‌ها تکامل یافته نسلی هستند که معتقدند خودشان باید دست به‌کار شوند. قرار نیست کسی آنها را از بحران‌های پیش رو نجات دهد. دهه هشتادی‌ها با الگوبرداری از دهه هفتادی‌های فامیل سعی می‌کنند راه‌حل بسازند، آن‌ها درهای بسته را تحمل نمی‌کنند، پروتکل‌ها را دور می‌زنند و راه‌حل تازه می‌سازند.

این حجم از باورپذیری آنها و اعتماد به‌نفسشان قابل تقدیر است. کاش می‌شد دلگرمشان کرد به اینکه نظام آموزشی در حال رفع نقصیه‌های ریز و درشتش است، هرچند به نظر می‌رسد این آزمون و خطا معلوم نیست چقدر طول بکشد. پدیده دانش‌آموزی همان مؤلفه‌های فرار مغزها را دارد. مثل دوران اوج فرار مغزها در اواخر دهه ۷۰ نباید تنها تماشاگر باشیم. تب مهاجرت دانش‌آموزی را با تزریق رشته‌های جدید و به روز دنیا و مبتنی بر نیاز جامعه در دانشگاه‌هایمان کنترل کنیم.

پایان پیام

کد خبر : 51975 ساعت خبر : 1:11 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=51975
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات