چگونه محیط بحران را از ورود عناصر ناباب پاک کنیم

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ماشاالله شمس‌الواعظین (مدرس روزنامه‌نگاری) نوشت: بخش دیگر از حاشیه‌های بحران‌های طبیعی که باید مورد توجه خبرنگار قرارگیرد، بخش‌هایی است که به پیدایش گروه‌های سرقت و بزه‌کاری دوران بحران‌های طبیعی است. درحالی‌که امدادگران و گروه‌های نجات مشغول عملیات بعضا فداکارانه هستند و در حالی‌که نهادهای مسئول شبانه‌روزی در تلاشند که اوضاع را در یک بازه زمانی کوتاه به حالت عادی باز می‌گردد، گروه‌های تبهکاری هم پیدا می‌شوند که در چنین شرایطی به چپاول و سرقت اشیای قیمتی مردم زلزله‌زده یا سیل‌زده مشغول می‌شوند.

اینکه در کشورهای پیشرفته در مناطق مثلا توفان‌زده حالت فوق‌العاده اعلام می‌شود ناشی از همین حواشیِ بحران‌هاست. نمی‌خواهم زخم‌های مربوط به فاجعه بم را باز کنم، اما خبرنگاران در آن زمان گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای از عملیات چپاول گزارش می‌کردند.

خبرنگاران میدانی در شرایط بحران نباید از این حواشی به ظاهر ساده غفلت کنند.

وظیفه من و شماست که از طریق اطلاع‌رسانی به موقع و هشدارهای پی در پی به واحدهای انتظامی و امنیتی کمک کنیم تا محیط بحران از ورود عناصر ناباب پاک شود. این مسئله از طریق گرفتن اطلاعات مردم بومی در مورد رفتارهای ناهنجار احتمالی بلافاصله گزارش‌های آن به گوش مردم و مسئولان برسد.

اهمیت این موضوع با نسبت پیش‌دستی خبرنگار در دادن هشدارهای لازم گره می‌خورد. زیرا وقتی به موقع هشدارهای لازم از سوی خبرنگاران داده می‌شود گروه‌های سازمان‌یافته سرقت برای ورود به مناطق بحران زده (گاهی تحت عنوان داوطلبان امداد) دچار تردید می‌شوند. این هشدارها در همه عرصه‌ها لازم است. مسئله سرقت و گروه‌های تبهکار یکی از آنهاست.

گسترش بیماری‌های واگیر در شرایط بحرانی مانند سیل و هشدار به سازمان‌های مربوطه از وظایف حاشیه‌ای خبرنگاران عمل کننده در شرایط بحرانی به شمار می‌رود. یادمان باشد که در شرایط بحران نظیر زلزله و سیل و توفان، خبرنگاران به مرجع بلافصل مردم تبدیل میشوند. آنها حتی ممکن است در معرض ناسزاگویی مردم خشمگین و بحران زده قرار گیرند. خبرنگاران در چنین شرایطی بسیار صبور، خونسرد و ظرفیت بالا باید خشم مردم بحران زده را درک کند و خود را همدرد آن‌ها معرفی کند.

خبرنگار شرایط بحران از به کاربردن عبارات و ادبیات تحریک کننده حتی در نقل و قول‌ها ومصاحبه‌ها نظیر اینکه خداوند به دلیل معصیت مردم این واقعه را به وجود آورد به شدت پرهیز کند.
گاهی چنانکه در نمونه‌ها ملاحظه کردید حواشی یک رویداد طبیعی (چه غم‌انگیز و چه فرحناز) بر کل فاجعه غلبه پیدا می‌کند. در نتیجه رسالت خبرنگار شرایط بحران بسیار حساس و گاهی تعیین‌کننده می‌شود…

پایان پیام

 

کد خبر : 57594 ساعت خبر : 3:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=57594
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات