استندآپ‌کمدی را درست بزرگ کنیم

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: استندآپ‌کمدی در ایران نوپاست. کودکی است در حال قد کشیدن و ما همه وظیفه داریم او را درست تربیت کنیم. ما یعنی نویسندگان طنز، برنامه‌سازان طنز، بازیگران کمدی،‌ نظریه‌پردازان و استندآپ‌کمدین‌های پیشکسوت و حرفه‌ای مشغول در رسانه‌ها، وظیفه داریم که دائما یادآوری کنیم هدف کمدی و طنز «فقط» خنداندن نیست بلکه اندیشه و انتقاد از مهم‌ترین اجزای یک اثر کمدی هستند.

این روزها مشغول دیدن ویدئو‌هایی هستم که مردم برای داوری در اپ خندوانه گذاشته‌اند. این کار را می‌کنم چون شغلم ایجاب می‌کند بدانم در طنز و کمدی کشور چه می‌گذرد و اوضاع چگونه است و داریم به کجا می‌رویم.

قصد نهایی‌ام نوشتن یادداشتی درباره محتوای این آثار است که قرار است گویا صد نفر از بین آنها انتخاب بشوند. آن چه من دیده‌ام و از شماره ویدئوها معلوم است بیش از چهار هزار نفر تا کنون در این مسابقه شرکت کرده‌اند. چند روز است که دارم این ویدئوها را می‌بینم و یادداشت برمی‌دارم. نکته‌ای که می‌خواهم بگویم این است: نباید بگذاریم هنر استندآپ‌کمدی غیراجتماعی، غیرسیاسی و غیرانتقادی قد بکشد. این کودک را باید با نگاه جامعه‌شناسانه، سیاسی و منتقد بزرگ کنیم. سیاسی بودن و منتقد بودن استندآپ‌کمدی می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند. اصلا محتوای سیاسی و اشاره به مسائل و مشکلات اجتماعی جزو روح استندآپ‌کمدی است.

البته سرگرمی نیز در ذات کمدی وجود دارد اما سرگرمی بهانه است برای گفتن درد. رسانه تلویزیون باید اجازه بدهد که استندآپ‌کمدی در خندوانه درست رشد کند و درست معرفی بشود. نمی‌گویم عرصه چنان باز بشود که صدای احزاب سیاسی دربیاید و یا با اشاره‌های مدام به مشکلات اجتماعی به جامعه تنش وارد شود اما باید کاری کرد که استندآپ‌کمدی با محتوایی نزدیک به روح آن عرضه شود.

موضوعاتی مانند فرق امتحان دادن پسرها و دخترها، خاطره سر خوردن پدرم بر روی برف، تفسیر لیگ برتر با شعر حافظ، خاطره خواستگاری، خاطره سیل آمدن در باغ، زندگی مجردی چگونه است، انواع مد در جامعه، روش شماره دادن به دخترها، مشکل روبوسی کردن در مهمانی و… موضوعات خوبی هستند اما همه موضوعات نیستند. البته از افراد مبتدی انتظار نداریم که در سوژه‌یابی موفق عمل کنند اما آنها چون تقلید می‌کنند و نگاه به دیگران می‌کنند به سراغ سوژه‌هایی می‌روند که قبلا دیده‌اند. یعنی بیشتر به سمت شوخی‌های نوستالژیک و خاطره‌بازی تمایل دارند و کمتر دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی در آنها یافت می‌شود.

نکته اینجاست که باید مخاطب هم طوری تربیت شود که بداند استندآپ‌کمدی محمل چیست و به هر چیزی رای ندهد و به هر چیزی نخندد.

خلاصه حرف این است که تا ۱۵ دی وقت دارید در مرحله مقدماتی این مسابقه شرکت کنید. اگر می‌توانید یک استندآپ‌ با موضوع اجتماعی و سیاسی بنویسید و اجرا کنید حتما در این مسابقه شرکت کنید. جامعه ما به شدت نیاز به انتقاد سازنده در قالب شوخی دارد. سیاست‌مداران ما نیازمند استندآپ‌کمدی هستند. دولت نیاز مبرم به استندآپ‌کمدی دارد. نمایندگان مجلس حتما نیاز دارند نقد بشوند. مدیران ما همچنین.

استندآپ‌کمدی درباره فرق شلغم و لبو خوب و خنده‌دار است. اصلا کسی شاید با همین جک‌های تلگرامی ساعتی ما را بخنداند اما آخرش چه؟ استندآپ‌کمدی برای این کار است؟ قطعا برای این کار هم هست اما همه استندآپ‌کمدی نباید در خدمت فرق لباس پوشیدن زنان و مردان باشد.

یادمان باشد که صرف نام بردن از دکل گمشده و یا اشاره به اسم خاوری استندآپ‌کمدی را سیاسی،‌ اجتماعی و منتقدانه نمی‌کند. هزار نکته باریک‌تر از مو اینجاست.

عمری باشد درباره‌اش می‌نویسم.

برای خواندن دیگر نقدها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

کد خبر : 61547 ساعت خبر : 11:05 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=61547
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات