ارسال آثار از ۶۷ شهر کشور به جشنواره تئاتر مهر کاشان

ارسال آثار از ۶۷ شهر کشور به جشنواره تئاتر مهر کاشان

مرتضی والی‌زاده رئیس ستاد برگزاری سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، از ارسال آثار نمایشی از ۶۷ شهر کشور به این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: اولویت‌های جشنواره سیزدهم موضوعات فرهنگی و اجتماعی به‌خصوص در حوزه فرهنگ شهروندی و آسیب‌های موجود در جامعه است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مرتضی والی‌زاده در  نشست خبری با اصحاب رسانه، با یادآوری دو بعد فرهنگ اظهار کرد: یک جنبه این حوزه را  باورها و ارزش‌ها شامل فرهنگ دینی و ملی تشکیل می‌دهند که به راحتی قابل تغییر نیست اما بخش دیگری که شامل نگرش‌ها مانند نگاه شهروندان به جامعه، فرهنگ و هنر می‌شود را می‌توان ارتقا بخشید.
وی سپس به دلیل برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان اشاره و خاطرنشان کرد: در نگاه نوین به شهرداری این مجموعه از یک نهاد صرفا خدماتی عبور کرده و به یک نقش‌آفرین جدی در حوزه اجتماعی تبدیل شده است که موظف به بسترسازی فرهنگی و پرداخت جدی به موضوعات مختلف اجتماعی است.
رئیس ستاد برگزاری سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، با اشاره به چهار مرحله مشارکت در الگوهای مدیریتی و علمی روز دنیا گفت: این الگو را می توان در قالب عناصر آگاهی، ارتباط، اعتماد و مشارکت ارائه کرد به معنای دیگر اگر این چهار مرحله با موفقیت طی شود جامعه شهروندی مشارکت‌جویی خواهیم داشت.
والی‌زاده استفاده از ابزار هنر را یکی از ابزارهای مورد استفاده برای شهروند مشارکت‌جو ذکر و تصریح کرد: با ابزارهای هنری مانند سینما، تئاتر، موسیقی و…می‌توان به تأثیرگذاری جدی در حوزه اجتماعی امیدوار بود که این امر یکی از رویکردهای مدیریت شهری در عرصه فرهنگ محسوب می‌شود.

ارسال آثار از ۶۷ شهر کشور به جشنواره تئاتر مهر کاشان

وی، با تأکید بر کارکرد موثر همه قالب‌های هنری، تأثیر ویژه تئاتر را یادآور شد و افزود: ارائه به هنگام و مطابق به حس و حال مخاطب، این گونه نمایشی را به یکی از موثرترین قالب‌های هنری در انتقال مفاهیم و پیام‌های اجتماعی تبدیل کرده است.
مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، با تأکید بر آموزش شهروندی به عنوان یکی از وظایف این سازمان بیان کرد: با توجه به این رسالت مهم و ضرروت به کارگیری ابزار موثر هنر نمایش البته با رویکرد حمایت از هنرمندان، این سازمان مانند سال‌های گذشته اقدام به برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مهر برای سیزدهمین دوره کرد.
والی‌زاده با اشاره به اعلام فراخوان جشنواره از نیمه مهرماه، تغییرات در سطح مدیریت شهری را یکی از دلایل تأخیر در این زمینه عنوان و خاطرنشان کرد: با این وجود که شاهد استقبال چشمگیر هنرمندان عرصه نمایش و ارسال آثار از ۶۷ شهر کشور به جشنواره سیزدهم بودیم که این میزان توجه، وظیفه برگزارکنندگان را در انجام این پروژه فرهنگی شهرستان سنگین‌تر می‌کند.
وی، اولویت‌های جشنواره را موضوعات فرهنگی و اجتماعی به‌خصوص حوزه فرهنگ شهروندی و آسیب‌های موجود در جامعه ذکر و بیان کرد: طبیعی است اگر شهرداری و مجموعه‌ای از مدیریت شهری بخواهد از ابزار هنر بهره برد باید آن را در مسیر نیازها و ضرورت های خود به کار گیرد.
والی زاده همچنین با یادآوری تشکیل شورای سیاست‌گذاری جشنواره، از همکاری سایر شخصیت‌ها، دستگاه‌های اجرایی و مجموعه های شهری در برگزاری سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان تقدیر کرد.

رشد ۳۲ درصدی گروه های نمایشی حاضر در  جشنواره سیزدهم
در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه دبیر سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان از رشد ۳۲ درصدی نمایش‌ها و گروه‌های نمایشی حاضر در مرحله نهایی این جشنواره خبر داد.
محمد شفافی با اعلامم خبر فوق اظهار کرد: در این دوره از جشنواره، ۳۳۹ گروه نمایشی از سراسر ایران با ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره نسبت به حضور در این رویداد هنری اعلام آمادگی کردند که ۲۴۵ گروه در بخش نمایش صحنه‌ای  و ۹۴ گروه نیز در حوزه نمایش خیابانی متقاضی حضور در جشنواره سیزدهم بودند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به ثبت آمار ۲۸۸ اثر متقاضی در سال گذشته، شاهد رشد ۱۸ درصدی استقبال هنرمندان عرصه نمایش از جشنواره سراسری تئاتر مهر در این دوره هستیم.
دبیر سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان با اشاره به بررسی آثار رسیده به دبیرخانه توسط شورای نظارت و بررسی بر متون نمایشی شهرستان در مرحله نخست خاطرنشان کرد: این شورا در این مرحله با اعضایی شامل محسن خسروی، عبدالرضا تولیت، احمد صابر طحان و حسین سنکین‌باف فرآیند بازخوانی متون را آغاز کرد که حاصل آن، انتخاب ۱۰۲ اثر در مرحله نخست بود.
شفافی، با بیان اینکه از ۱۰۲ اثر منتخب اولیه ۷۵ اثر مربوط به نمایش صحنه ای و ۲۷ اثر نیز متعلق به نمایش خیابانی بود گفت: این میزان آثار منتخب در مقایسه با آمار ۷۱ نمایش در دوره دوازدهم افزایش ۴۳ درصدی را نشان می‌دهد.
وی در خصوص انتخاب آثار نهایی در مرحله دوم بیان کرد: شورای انتخاب که شامل اعضای شورای نظارت و کارشناسان دیگری نظیر اکبر رضوانیان، حمید جوشقانیان، مجتبی جدی، مهدی صفاری نژاد و سعید خسروی است پس از بازبینی فیلم های ارسال شده در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی نسبت به انتخاب آثار حاضر در جشنواره اقدام کردند.
دبیر سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان با اشاره به اینکه در مرحله نهایی ۳۳ گروه نمایشی در مرحله نهایی این جشنواره حضور دارند یادآور شد: این تعداد، در مقایسه با آمار ۲۵ گروه نمایشی در دوره دوازدهم رشد ۳۲ درصدی را نشان می دهد.
شفافی اضافه کرد: از میان گروههای نمایشی حاضر در مرحله نهایی جشنواره، ۲۰ گروه در حوزه نمایش صحنه‌ای، ۱۰ گروه در عرصه نمایش خیابانی و سه گروه نیز در قالب نمایشنامه خوانی به اجرا می‌پردازند.

ارسال آثار از ۶۷ شهر کشور به جشنواره تئاتر مهر کاشان

وی همچنین در مورد شهرهای حاضر در سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان بیان کرد: در بخش خیابانی،  کاشان با سه اثر و تهران با دو اثر  به همراه شهرهایی مانند ملایر، ساوه، پاکدشت، کرج، تفرش، اراک و یزد هر کدام با یک اثر حضور دارند.
دبیر جشنواره سیزدهم،  ادامه داد: در بخش صحنه‌ای نیز هنرمندان کاشان با ۶  اثر و تهران با چهار گروه نمایشی افزون بر شهرهای سبزوار، شاهرود، جزیره خارک، قم، بوشهر، نهاوند هر کدام با یک نمایش منتخب به همراه اثر منتخب گروه نمایشی اتباع افغانستانی حاضر هستند.
شفافی، حضور سه گروه نمایش کاشانی در قالب نمایشنامه‌خوانی در این دوره از جشنواره را نیز خاطرنشان کرد و گفت: حضور ۱۲ گروه نمایشی از این شهرستان -بدون در نظر گرفتن کار مشترک هنرمندان کاشان و سبزوار- که افزایش چهار برابری نسبت به دوره دوازدهم را نشان می‌دهد بیانگر استقبال و اعتماد تلاش‌گران هنر نمایش کاشان به جشنواره سیزدهم است.
وی در ادامه با تأکید بر شاخص بودن کاشان در برگزاری رویداد ملی هنر نمایش در سطح اول جشنواره‌های تئاتر کشور، آن را نشان دهنده توانمندی و ظرفیت‌های ناب شهرستان در این حوزه با وجود تمام تنگناهای مالی و امکاناتی قلمداد و از آن به عنوان بستری برای معرفی چهره‌های عالم هنر نظیر احمد مهران‌فر، امیر حریری، خیام وقار، عباس جمالی، محمد یزدان‌پرست و… یاد کرد.
سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان از ۱۴ تا ۲۴ دی ماه جاری در این شهرستان میزبان هنرمندان سراسر کشور است.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 67425 ساعت خبر : 3:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=67425
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات