لرستان نیازمند تخصیص آب بیشتری است

در چند سال اخیر با کاهش بارش‌ها در لرستان، کشاورزی دیم با مشکل مواجه شده و همواره تخصیص آب یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان استان بوده است.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، استان ما در دو حوضه آبریز کارون و کرخه قرار دارد و حجم روان‌آب‌ها که از لرستان خارج می‌شود حدود ۱۲ میلیارد متر مکعب بوده و این در حالیست که حدود هشت میلیارد آن تولیدی استان ماست.
در قانون توزیع عادلانه آب “ابتدا باید حق بالادست رعایت شود” اما در لرستان چنین چیزی وجود ندارد و اکثر مزارع و روستاها با مشکل کمبود آب مواجه هستند.
تخصیص آب به استان‌ها در چند سال اخیر زیاد مورد توجه قرار گرفته و حتی برخی استاندارها بارها در این باره از وزارت نیرو انتقاد کرده‌اند.
برخی استان‌ها به تخصیص آب اعتراض دارند
رضایی، مدیر حوضه آبریز کرخه در این باره اظهار کرد: سهم استان‌ها در شورای آب تصویب می‌شود. اراضی کشاورزی این استان‌ها براساس کاربری باید تعیین شود که این کار توسط موسسه تحقیقات آب انجام شده است.
وی اضافه کرد: بر این اساس میزان اراضی کشاورزی در استان‌های مختلف ارائه شد که استاندارها ازجمله لرستان اعتراض کردند و مقرر شد که این اراضی دوباره بررسی شود.اراضی دوباره مورد بررسی قرار گرفت که این بار با اعتراض آب منطقه‌ای استان‌ها مواجه شد.
مدیر حوضه آبریز کرخه یادآور شد: به تازگی یک گروه مهندسی مشاور گرفته‌ایم که بحث کاربری اراضی را تعیین کند و بعد از آن، الگوی کشت مشخص و سهم هر استان از تخصیص معلوم می‌شود.
رضایی در ادامه گفت: موتورپمپ‌ها در لرستان ساماندهی و ایستگاه‌های پمپاژ متمرکز احداث شود تا ما بتوانیم سهم استان را به خوبی مشخص کنیم.
وی یادآور شد: یکی از طرح‌های مهم لرستان، سد معشوره بوده که خیلی برای استان مهم است. تخصیص این سد ۵۰ میلیون مترمکعب است که اگر در جاهای دیگر استان صرفه‌جویی شود، این تخصیص به همان مقدار “صرفه‌جویی” بیشتر خواهد شد.
مدیر حوضه آبریز کرخه اظهار کرد: استان‌ها به تخصیص آب اعتراض داشته و دارند و امیدواریم عدالت در توزیع آب رعایت شود.
تخصیص آب در لرستان شفاف نیست
دکتر بازدار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز با اظهار نارضایتی از شرایط تخصیص آب استان ادامه داد: اگر ۵۰۰ میلیون مترمکعب تخصیص آب به ما بدهند، به دنبال کشت دوم نمی‌رویم.
وی اضافه کرد: متأسفانه تخصیص آب در استان شفاف نیست و آمار آن ضد و نقیض است.
بازدار تأکید کرد: وزارت نیرو باید برای تکمیل پروژه‌های آب کمک بیشتری داشته باشد و آن را در اولویت قرار دهد.
سهم تخصیص آب لرستان ۱۰۷۰ میلیارد متر مکعب است
رضا میرزایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز گفت: ۶۰ درصد مساحت استان در حوضه کرخه و ۴۰ درصد در حوزه دز است و سالیانه حدود هشت میلیارد آب تولیدی لرستان به‌صورت روان‌آب از استان خارج می‌شود.
وی ادامه داد: هنوز هیچ‌کدام از طرح‌های ما ازجمله چندین سد و ایستگاه پمپاژ در این دو حوزه به بهره‌برداری نرسیده است.
میرزایی یادآور شد: یک میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب آب سهم تخصیص ماست و با این حال ۱۰۰ میلیون متر مکعب منفی داریم.
تخصیص آب لرستان باید بیشتر باشد
گودرز امیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان نیز گفت: با توجه به پنج شاخص که برای تخصیص آب درنظر گرفته شده، شک نکنید سهم لرستان باید بیشتر باشد.
وی با بیان اینکه به اندازه سهم تخصیص، برداشت نمی‌کنیم، پیشنهاد داد: سهم نقاطی که برداشت نمی‌شود را به جاهایی که مشکل دارند، بدهیم.
امیری اضافه کرد: پیشنهاد دیگر بنده این است؛ طرح‌هایی که ضرورت بیشتری دارند، جایگزین طرح‌هایی شوند که مجوز تخصیص دارند اما اجرا نشده‌اند.
وی با اشاره به صحبت‌های برخی مدیران مبنی بر اینکه تعدادی از پروژه‌ها پیش از آغاز مدیریت آنان کلنگ‌زنی شده، تأکید کرد: مدیران نگویند که فلان پروژه در زمان مدیریت ما نبوده، بلکه باید برای حل مشکل‌ پروژه‌ها راهکار ارایه بدهند.
معاون استاندار لرستان تأکید کرد: متأسفانه در بحث سهم تخصیص استان‌ها، فرمول و معیار درستی وجود ندارد.
نباید استان‌های بالادست ضرر کنند
محمد اصلانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز گفت: ما نیازمند تخصیص آب بیشتری هستیم و توزیع عادلانه آب باید به معنای واقعی کلمه رعایت شود و نباید استان‌های بالادستی ضرر کنند.
وی تأکید کرد: وقتی ما تشنه هستیم، آب تولیدی استان بهتر است که در اینجا مصرف شود و مشکل‌های خودمان را رفع کند.
به گزارش ایسنا، موضوع تخصیص آب همواره مورد نقد بوده و ناعدالتی‌های نیز دیده می‌شود که در این راستا بارها مسئولان درخواست تجدیدنظر داده‌اند. لرستان استانی است که به تخصیص آب بیشتری در بخش شرب و کشاورزی نیاز دارد اما هرگز این نیازها به‌طور دقیق دیده نشده و برداشت دقیقی از منابع آب استان وجود ندارد.
پایان پیام
گزارش از مهران مریدی، خبرنگار ایسنا منطقه لرستان

کد خبر : 69253 ساعت خبر : 1:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=69253
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات