کاروانسرای شرکت نفت ارومیه مرمت می‌شود

روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی امروز ۵ دی ۹۶ اعلام کرد که کاروانسرای شرکت نفت به‌زودی مرمت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی، در حال حاضر با توجه به رویکرد اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در خصوص صیانت و حفاظت از بناهای تاریخی در راستای احیا و اعطای کاربری‌های درخور و شایسته تفاهم‌نامه مشارکت در حفاظت و مرمت با مالک کاروانسرا منعقد شده است و مراتب به سازمان مرکزی برای اختصاص ردیف بودجه لازم ارسال شده است.

در همین راستا حسب جلسات متعدد شورای فنّی اداره‌کل و تصمیمات اخذشده درخصوص این کاروانسرا، طراحی‌های لازم ازسوی مهندسان معمار انجام پذیرفته و کاربری‌های قابل توجهی به این بنا در قالب پیشنهادهای چند‌گانه به‌صورت مجلد در مراحل نهایی آماده‌سازی است و پس از طرح مجدد در شورای فنی اداره‌کل و تأیید نهایی شورای فنی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی گردشگری برای اجرا به مالک کاروانسرا ابلاغ خواهد شد.

بنای کاروانسرای شرکت نفت ارومیه را متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل دوره پهلوی می‌دانند اما مشخص نیست این انتساب بر چه اساس و مبنایی بوده است. در سر در ورودی بنا، اثری از کتیبه یا نوشته‌ای که به تاریخ ساخت، قدمت و یا نام بانی آن اشاره شده باشد، به چشم نمی‌خورد. این بنا که در میدان ولیعصر و کنار شرکت نفت قرار گرفته از همین رو به این نام معروف شده است.

شباهت پلان این بنا با کاروانسرای شاه‌عباسی جلفا قابل توجه است ولی کاروانسرای جلفا در دوره صفوی ساخته شده است. به هر حال این کاروانسرا برای مدت‌ها خارج از محدوده شهر ارومیه و با فاصله چندصد متری از دروازه بالو، یکی از هفت دروازه ارومیه، واقع شده بود و در تصویر هوایی سازمان نقشه‌برداری کشور که در سال ۱۳۳۵ ه. ش تهیه شده، همچنان اندکی از محدوده شهر فاصله دارد.

با تلاش کار‌شناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی، سرانجام کاروانسرای شرکت نفت مستند‌نگاری و نقشه‌برداری شد و در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ۵۰۷۱ در فهرست آثار ملی کشور جای گرفت.

پایان پیام

کد خبر : 65150 ساعت خبر : 5:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=65150
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات