مدیر سالن خوراک یازدهمین نمایشگاه گردشگری با ابراز رضایت از اختصاص سالن در نمایشگاه بینالمللی گردشگری به خوراک، گفت: «این یک استارت بزرگ است، سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری با این اقدام مسیر حرکتی بزرگ در حوزه گردشگری خوراک را در کشور باز کرده است و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.»
به گزارش پایگاه خبری گلونی، غرفه موسسه سانازسانیا در سالن A38 نمایشگاه هر روز با خوراکهای محلی استانهای مختلف میزبان بازدیدکنندگان است.
ساناز مینایی مدیر موسسه سانازسانیا مدیر سالن A38 که به خوراک اقوام اختصاص دارد که هر روز با حضور در نمایشگاه شخصا به سوالات مردم و بازدیدکنندگان پاسخ میدهد، در مورد تحقیقات و پژوهشهای خود در حوزه خوراک ایرانی گفت: «احیای مکتب مادری در حوزه خوراک از اهداف اولیه این موسسه است، براساس تحقیقاتی که در این موسسه انجام شده است ایران، روم و چین در زمان ایران باستان جزء سه کشوری بودند که در دنیا معروف به مکتب مادری بوده ۱۰۰درصد خوراک ایران به کشورهای عربی، ۹۰درصد خوراک ایرانی به آسیای صغیر (ترکیه امروز) و ۵۰درصد خوراک ایرانی به هندوستان سفر کرده است.»
مینایی ادامه داد: «با توجه به داشتن افرادی مانند بوعلیسینا، خوراکهای ایرانی پایه علمی دارد. مثلا طبع سرد و گرم علمی است که فقط نزد ایرانیان است و اگر در مورد طبع سرد و گرم با مردمان کشورهای اروپایی و آمریکایی صحبت کنید هیچ پیشزمینهای از این مقاهیم ندارند و با توجه به این داشتهها میتوان به جرات گفت که این علم نزد ایرانیان است.»
مدیر موسسه سانازسانیا با اشاره به تجربه و فعالیت ۳۸ ساله خود در حوزه خوراک ایرانی، اضافه کرد: «زمانی که ما وارد این حوزه شدیم فقط یک کتاب در حوزه آشپزی در کشور به چاپ رسیده بود و هیچ موسسه، آموزشگاه و کارگاهی در حوزه خوراک وجود نداشت، بسیاری ما را مورد انتقاد قرار میدادند که خوراک ایرانی قابلیت آموزش را ندارد اما خوشبختانه ما در این مسیر به حرکت خود ادامه دادیم و اولین استانداردهای فنی و حرفه ای کل کشور را در سال ۷۰-۶۹ تدوین کردیم و امروزه صدها آموزشگاه، کتاب، ماهنامه و دانشگاه آشپزی و هتلداری در ایران تاسیس شده است.»
او تصریح کرد: «خوراک یکی از بهترین راهها برای جذب توریست است، موسسه سانازسانیا تجارب و تحقیقات بسیار زیادی در مورد استانداردهای خوراک داشته است، ما این تجربیات را در مطالعه و تحقیق و بررسی استانداردهای خوراک ایران و کشورهای دیگر را به دست آوردهایم و در قالب استانداردهای مدرک طلایی سرآشپز ارائه می دهیم و آمادگی داریم این داشتهها را برای ارتقای کیفی ارائه خوراک در مراکز اقامتی و توریستی کشور در دسترس علاقهمندان قرار دهیم.»
مینایی افزود: «همانطور که ۲۰درصد توریستهای اسپانیا بهخاطر خوراک این کشور مجددا به این کشور باز میگردند، خوراک ایرانی خود به تنهایی قابلیت جذب گردشگر را دارد، در زمان ساسانیان و اشکانیان خوراک مردم ایران از گوشت قرقاول و بز تامین میشد و در آن زمان ما هرگز در پخت خوراک از گوشت دوزیستان و خزندگان استفاده نمیکردیم، باید همین تمایزها و فرهنگ خوراک ایرانی را به عنوان داشتههای فرهنگی کشورمان معرفی کنیم تا دنیا با پیشینه ما آشنا شود.»
مدیر موسسه سانازسانیا با ابراز رضایت از اختصاص سالن در نمایشگاه بینالمللی گردشگری به خوراک، گفت: «این یک استارت بزرگ است، سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری با این اقدام مسیر حرکتی بزرگ در حوزه گردشگری خوراک را در کشور باز کرده است و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.»
مینایی تصریح کرد: «موسسه سانازسانیا امسال به ارائه نمونههایی از خوراک شهرهای مختلف کشور میپردازند و سال آینده با قدرت بیشتر در نمایشگاه گردشگری حضور خواهد داشت.»
پایان پیام