خسرو سینایی گفت: مخاطب به زبان سینما توجهی ندارد.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، چهاردهمین شنبهی سینما و فرهنگ بهمن ماه نود و شش به دبیری پویا عاقلی زاده در موسسه بهاران برگزار شد.
در این جلسه، فیلم«کف دستهای سفید» (۲۰۰۶) ساختهی سابولت آید و محصول مجارستان که جزو فیلمهای ارسالی به جشنواره فیلم شهر تهران نیز بوده است به نمایش درآمد و پس از آن «خسرو سینایی» به گفتگو در مورد سینمای هنری مجارستان و آثار جدید و پیشرویی چون این فیلم پرداخت.
در این جلسه، به رسم جلسات قبل پس از پخش فیلم، ابتدا «پویا عاقلی زاده»به تحلیل جنبههای سینمایی فیلم با توجه به جلسات برگزارشدهی شنبهها پرداخت.
او پس از اشاره به شیوهی حذف وحدت زمان و مکان در روایت موازی سینمایی که در سکانس درخشان اوج فیلم صورت میگیرد، این فیلم را نیز همچون «مرده سوز» (جلسهی آن با تحلیل محمدرضا اصلانی برگزار شده بود) از دسته فیلمهای روانکاوی فاشیسم دانست که رشد شخصیتی را به مثابهی رشد ایدهی فاشیسم در نظر میگیرند.
او اشاره کرد که در این فیلم، در سکانس روایت موازی سیرک و مسابقهی ژیمناستیک، حضور کودکی و بزرگسالی شخصیت اصلی جابهجا میشود و در انتها، او در کودکی میمیرد ولی در بزرگسالی تبدیل به دلقک سیرک در لاس وگاس میشود. این جنبهی زیبایی از فیلم است که با رد منطق روند خطی زندگی، معنای ویژهی خود را به مخاطبش منتقل میکند.
«خسرو سینایی» از شباهتهای وضعیت جوامع اروپای شرقی مانند لهستان و مجارستان با جامعهی ما گفت و اشاره کرد که ۵۰ سال است توجه مخاطب ایرانی را بیش از سینمای غرب و هالیوود به سینمای این منطقه جلب میکند.
پس از تماشای فیلم، سینایی توجه حاضرین را به شیوهی مونتاژ و چگونگی برخورد دوربین با حرکت یا عدم حرکت در محتوای فیلم جلب کرد.
سینایی پس از شنیدن نظرات حاضرین در مورد فیلم، به این نکته اشاره کرد که متاسفانه فهم غالب جامعه از فیلم، بیان قصهی آن است و مخاطب به زبان سینما توجهی ندارد؛ در صورتی که زبان سینماست که در سال ۲۰۰۶ چنین اثری را اینقدر تاثیرگذار میکند.
خسرو سینایی در پایان جلسه حاضرین را دعوت کرد تا از سینما به عنوان هنر لذت ببرند و سلیقه و دیدگاه خودشان به این هنر را ارج نهند.
برپایی شروع شنبهخوانی با «پیوند خوانی»
همچنین در خبر دیگری از موسسه بهاران آمده است:«شروع رویداد شنبه خوانی موسسه بهاران در خوانش خانه ساعدی با «پیوند خونی» اثر اثول فوگارد است که توسط اشکان صادقی خوانش خواهد شد.»
جلسات «شنبههای سینما و فرهنگ» که با همت انسان شناسی و فرهنگ با مدیریت «دکتر ناصر فکوهی»، با همکاری موسسه بهاران، سینما نوستالژیا و پلک تهران برگزار میشود، سعی دارد با نگاهی فرهنگی و بینامتنی به سینمای جهان، در مسیری مستمر نگاهی نو به سمت ارتقای فرهنگ جمعی باشد.
خوانش افتتاحیه این رویداد به عهده اشکان صادقی، نویسنده، کارگردان، دوبلور و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون کشور و گروه فرهنگی هنری آژه خواهد بود که به خوانش اثر فوگارد اختصاص دارد.
اشکان صادقی که به تازگی اجرا نمایش یرما در تماشاخانه «ارغنون» را به همراه الهام عسگری به پایان رسانده است، تا کنون آثاری همچون گونگولا، جزیره، آ پدر پدر بیچاره و غیره را در تماشاخانههای تهران روی صحنه برده است. او دارای جوایز متعددی در عرصه بازیگری و دوبله کشور است و در آثای همچون تن تن، شاه لیر، سمفون درد، چشماندازی از پل و غیره به ایفای نقش پرداخته است.
این اثر داستان دو برادر، موری و ذکریااست که در پورت الیزابت آفریقای جنوبی در فقر بسیار زندگی میکنند. ذکریا دنبال دوست مکاتبهایی میگردد و پس از پیدا کردن دوستی ماجرای آپارتاید حوادثی را برایشان رقم میزند که…
محسن زرابادی پور و اشکان صادقی اجرای نقشهای این نمایش را به عهده دارند و موسیقی نمایش را سامان آذین خواهد نواخت.
این خوانش راس ساعت ۱۸ شنبه ۱۴ بهمن ماه در موسسه بهاران خواهد بود و علاقمندان برای تهیه بلیط میتوانند به سایت تیوال مراجعه کنند.
رویداد شنبهخوانی از این پس هر شنبه ساعت ۱۸ در خوانش خانه ی غلامحسین ساعدی واقع در موسسه بهاران، اختصاص به خوانش یکی از نمایشنامههای نویسندههای ایران و جهان توسط هنرمندان تئاتر خواهد داشت.
پایان پیام