کشف بقایای معماری در سرای مسگرها

«به دنبال انجام عملیات احداث کانال تأسیسات در سرای وکیل (مسگرها) در بازار مسقف و تاریخی اراک، بقایای دو ستون و یک طاق آجری به دست آمده که این سازه‌ها اکنون در دست بررسی برای تعیین قدمت هستند.»

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مرمت بازار تاریخی اراک ازدوره‌ی قاجار و در پنج جبهه از ابتدای امسال آغاز شده است. براساس مشاهدات خبرنگار ایسنا عملیات مرمت و ساماندهی این فضای تاریخی در چند سرا از این بازار مسقف در حال پیشروی است و یکی از بخش‌های ثابت مرمت در این بازار در «سرای مسگرها» فعال است.

سید محمد حسینی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی توضیح داد: به دنبال اجرای یکسری عملیات برای کف‌سازی و ساماندهی کف‌های سرای بازار در محورِ سرای مسگرها، در زمان انجام عملیات برداشتِ کف با هدف ایجاد کانال دفع رطوبت، به یکسری سازه برخورد.

وی ادامه داد: براساس بررسی‌های انجام شده درباره‌ی ویژگی‌های مصالح عناصر معماری  سازه‌های به دست آمده، به نظر می‌رسد قدمت سازه‌های معماری به قبل از زمان احداث بازار اراک و سرای مسگرها بر می‌گردد.

او با بیان این‌که طاق آجری کشف شده در زیر ورودی فعلی سرای مسگرها در بازار اراک قرار دارد، افزود: با توجه به اهمیت این کشف، نظر دقیق‌تر بعد از بررسی‌های کارشناسی‌تر و تحقیقاتِ بیشتر بیان می‌شود، همچنین تعداد قابل توجهی کاشی و قطعات سفال‌های ساده و لعابدار در این قسمت به دست آمده‌اند که در دست مطالعه و بررسی با هدف تعیین قدمت و گونه‌شناسی آن‌ها هستیم.

وی همچنین در توضیح روند مرمت بازار تاریخی اراک گفت: تا کنون حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مرمت بازار انجام شده است، و باید همه‌ی بازار و تمام گذرها و راسته‌ی بازار مرمت شوند تا بتوانیم این بخش را برای ثبت جهانی آماده کنیم.

او با بیان این‌که هر کدام از سراها و حجره‌های این بازار تاریخی دارای مالک شخصی است، افزود:  میراث فرهنگی مالک هیچ کدام از سراهای بازار نیست. بخشی از این فضاها اوقافی هستند.

حسینی تاکید کرد: در حال حاضر مهمترین مساله در مورد این بازار، از دست دادن کاربری برخی از این سراهای تاریخی است که متروکه شده و آسیب‌های زیادی به آن‌ها وارد شده‌اند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی با بیان این‌که اکنون این اداره کل در حال پیدا کردن مالک‌ این سراهاست، افزود:  قصد داریم با پیدا کردن این ماکلان، با آن‌ها وارد مذاکره شویم، تا در قالب انجام پروژه‌ی مرمت ۵۰ درصدی توسط مالک و ۵۰ درصدی میراث فرهنگی بتوانیم این فضای تاریخی را مرمت کنیم.

او با بیان این‌که برای تکمیل این مرمت نیاز به اعتباری حدود ۳۰ میلیارد تومان است، ادامه داد: به همین دلیل تلاش می‌کنیم این اعتبارات را هر چه سریع‌تر تامین کنیم که با توجه به اختصاص سالانه‌ی بخشی از اعتبار، تا کنون موفق به مرمت بخش‌هایی از این بازار تاریخی شده‌ایم.

پایان پیام

کد خبر : 82020 ساعت خبر : 3:53 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=82020
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات