مجید افشاری و ذوق جنسی مخاطب از نگاه جنسیتی

درباره استندآپ پرحاشیه آقای مجید افشاری با موضوع پرستاران.

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی:

نقد درباره این استندآپ کمدی

 

یک: متاسفانه کسانی در جریان‌سازی کمدی و طنز و گاه شاید در تلویزیون تاثیرگذار هستند که به هیچ خط قرمز و محور اخلاقی و انسانی در طنز اعتقاد ندارند و عرصه عمومی ارائه طنز را با کلوپ‌های شبانه اشتباه گرفته‌اند.

دو: من بارها درباره جنسی‌نویسی در برخی برنامه‌ها هشدار دادم و نوشتم و تاکید کردم نباید در عرصه عمومی و رسانه فراگیر نگاه جنسیتی را تایید و تبلیغ کنیم. در سال ۹۶ چند تن از کسانی که در طریق رسانه تلویزیون مشهور و معرفی شدند بارها به روی استیج رفتند. اما آیا موفق بودند؟

سه: نمونه‌اش خانم زینب موسوی که در ایام جشنواره فیلم فجر یک برنامه با نام «قمپز» برای آپارات ساخت. بروید و این برنامه را ببینید و خودتان قضاوت کنید. بعید است بتوانید سه قمپز را پشت هم ببینید و حال‌تان بد نشود.

چهار: حالا برسیم به ماجرای آقای افشاری و شوخی‌اش با پرستاران. بارها گفته‌ام کسی که راه را از اول طی نکند، برای خنداندن مخاطب دست به هر کاری می‌زند. متاسفانه این جوان‌های مستعد، درست تربیت نشدند و با سواد صحیح از کمدی، وارد عرصه نشدند.

پنج: جماعتی در طنز و کمدی کشور هستند که عقیده دارند هیچ عیبی ندارد که کمدین چندبار از واژه «می‌دن» استفاده کند و بعد بگوید «به دکترها می‌دن». آنها عقیده دارند «می‌دن» در این جمله، واژه‌ای جنسی نیست و یک ذهن بیمار می‌تواند این دادن را به آن دادن تعبیر کند.

شش: بله در بسیاری از کمدی‌‌ها، خوردن همان خوردن غذاست و دادن، دادن کمک است. اما اینها در ادبیات فرمول دارد و در فرمول قضیه فرق می‌کند. ما در ادبیات قرینه داریم. همان که در تشبیه به آن قرینه صارفه می‌گوییم.

هفت: قرینه خارج کننده لفظ از معنای حقیقی به معنای مجازی و یا معنای ثانویه است. یعنی با قرینه است که معلوم می‌شود منظور اصلی از خوردن و یا دادن چیست.

هشت: آقای افشاری می‌گوید «در خارج فیلم‌های زیادی برای پرستاران می‌سازند و به آنها بها می‌دهند.» تا اینجا مشکلی نیست اما وقتی می‌گوید «آقایان» از این فیلم‌ها زیاد دیده‌اند و واژه «اتاق» را به کار می‌برد معلوم است که به کدام قرینه دارد حرف می‌زند.

نه: نعره‌های همین آقایان حاضر در جلسه هم موید همین نکته است که بسیاری از مردهای حاضر در جلسه، قرینه اصلی و جنسی حرف را گرفته‌اند که چنین از ذوق عربده کثیف می‌کشند! شرم‌آور است این لحظه ویدئو.

ده: در جمله اول نیز، مکث بعد از گفتن دکترها، همان قرینه است. اگر بدون مکث می‌گفت «به دکترها کمک می‌کنند» عیب نداشت اما وقتی بعد از دکترها مکث می‌کند و بعد می‌گوید کمک می‌کنند، درواقع «کمک» را جایگزین واژه‌ای دیگر می‌کند. بعد از این جمله، تکلیف «دست به دادن‌شون خوبه» روشن است.

یازده: امیدوارم تلویزیون از خروجی‌های خود درس بگیرد و در‌ برنامه‌های بعدی رعایت کند.

برای خواندن دیگر نقدها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

کد خبر : 86394 ساعت خبر : 5:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=86394
اشتراک در نظرات
اطلاع از
3 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

من یکی به اولین استندآپ محمدمتین و همین طور به استندآپ ابوطالب حسینی رای ندادم. به خاطر شوخی های جنسی که نه تنها زشته گفتنش بلکه منصفانه هم نیست. با شوخی جنسی راحت میشه مردها رو خندوند. اونی هنر کرده که شوخی های کثیف به کار نبره و مردمو بخندونه!

برید هزلیات مولانا
سعدی و تمام
شاعر ای ایران را بخوانید
کلمات این طنزها را در خندوانه آب طلا می گیرید

میخوای اصلا کمدی رو هم از همین یه ذره آزادی که با هزار تا به قول خودت قرینه و کنایه بشه مودبانه یه مفهومو رسوند خارج کنند؟
شما خودت اگه یه ذره سواد طنز به قول خودت داشتی به جا حاشیه درست کردن و نقد های چرت و پرت درست کردن میومدی خودت یه استند آب کمدی مودبانه بدون قرینه اجرا میکری بد میگم؟؟
واقعا متاسفم