پل شاپوری بنای غریبی در لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ییل اِشکسه یا پل شاپوری خرم‌آباد یکی از آثار تاریخی مربوط به دوره ساسانیان است که در سال‌های گذشته مرمت شد و پروژه‌ گردشگری که در کنار این پل شروع به گسترش کرد ولی پس از چند سال هنوز این پروژه به پایان نرسیده است.

پل شاپوری عامل ارتباط غرب استان لرستان(طرهان) با شرق و از آنجا به خوزستان و تیسفون (پایتخت ساسانیان) بوده است. این پل حدود ۲۳۰ متر طول و بیش از ۱۹ چشمه طاق داشته که در حال حضار فقط ۵ چشمه طاق از آنها باقی مانده است.

چشمه‌طاق‌های پل به‌صورت جناقی ساخته شده و سبک‌سازی پل در قسمت طولی پل در زیر روگذر پل صورت گرفته و پایه‌های پل و موج‌شکن‌های آن به‌صورت لوزی شش ضلعی از سنگ ساخته شده. مصالح این پل از سنگ، ملات گچ و ساروج است. از سنگ‌های قلوه رودخانه‌ای و لاشه‌سنگ در چشمه‌طاق‌ها و از سنگ‌های پاکتراش در قسمت پایه‌ها استفاده شده. کف پل سنگ‌فرش است. نوع سنگ‌فرش، سنگ بلوک قرمز است که در اثر فرسایش آب از صورت کادر بودن خارج شده است.

این پل با شماره ۱۰۵۱/۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

پنج چشمه‌طاق از این پل تاریخی به‌صورت کاملا غیر اصولی مرمت شده است و چهره تاریخی آن را خدشه‌دار کرده است. ولی با این وجود، این پل یکی از پرابهت‌ترین پل‌های تاریخی کشور است که می‌تواند جذابیت‌های زیادی برای گردشگران داشته باشد.

پایان پیام

گزارش‌گر و عکاس: محمد پورخداداد

کد خبر : 87315 ساعت خبر : 2:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=87315
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات