تفسیر ترانه وای وای از شهاب مظفری و علی یاسینی

ترانه «وای وای» با صدای شهاب مظفری و علی یاسینی خوانده شده است.

تفسیر آهنگ‌های روز را به ما بسپارید.

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض آبادی: شاید جزو کسانی باشید که بعد از شنیدن بعضی آهنگ‌ها با خودتان بگویید «این دیگه چی بود؟»

با توجه به اینکه مضمون برخی ترانه‌ها گاهی انقدر سنگین می‌شود که ممکن است در وهله اول و دوم و هزارم هم آن را درک نکنید، به همین دلیل ما با تفسیر اشعار، فهمش را برایتان آسان می‌کنیم و لایه‌های رویی را کنار می‌زنیم تا فحوای کلام را متوجه شوید.

آهنگی که می‌خواهیم بررسی کنیم، نامش «وای وای» است و به‌تازگی منتشرشده. اسمی پرمعنا که تفسیرش بسی دشوار است و ما از پسش برنمی‌آییم.

تو می‌دونی دلم گیره منو عطر تو می‌گیره

بهم نگو که بی‌خیال شو فکر کنم یکم دیره

تفسیر: منظور از عطر، نوعی چنگک اتوماتیک است؛ با این قابلیت که می‌تواند فرد را از فرسنگ‌ها آن‌طرف‌تر بگیرد و در خودش اسیر کند. از مصراع دوم متوجه می‌شویم فرد دلداده، همچین بدش هم نمی‌آید که بی‌خیال شود و بیشتر شاکی است که چرا زودتر نگفتی تا بی‌خیال شوم؟ آخه الآن؟ سرِ سال؟ در این موقعیت لاکردار؟

بگو چته نمی‌دونم منم مثل تو دیوونم

بس کن این ادا اطوارو چی می‌خوای از جونم

تفسیر: دیدید گفتم فرد دلداده شاکی است؟ البته او نه می‌داند خودش چش است و نه طرف مقابلش چش است.  شاعر هم سعی دارد پرونده این ابهام را با فرمان «بس کن» ببندد. اما خب گویا اداواطوارها تمامی ندارند لامصب‌ها. پس او فقط جانش را می‌خواهد. اما شک نکنید بعداً تمام هزینه‌های گذشته را هم به دلار (دلار غیر جهانگیری) می‌گیرد.

وای وای

وای وای دلمون رفت دلو برد و ولمون کرد

وای وای دلمون رفت کاش راضی بشه زودتر

تفسیر: حالا دیگر صدای وای وای دلداده‌ها درآمده. می‌پرسید چرا دلداده‌ها؟ خود شاعر گفته «دلمون». پس معلوم است یار با لشگری روبروست که آرزو دارند او زودتر راضی شود. حالا تا بیت بالا شاکی بودند که چرا معلوم نیست طرف، چش است اما حالا دارند منت می‌کشند، جامه می‌درند و فریاد «وای وای» سر می‌دهند. (این غافلگیری‌ها را عمراً در ترانه‌های دیگر پیدا کنید!)

با ما چی‌کار کردی تو چرا انقد سردی خو

خب تو چشام نگاه کن دیوونم کردی تو

تفسیر: ذهن دلداده، پر از سؤال است. اما دلبر به‌مانند کولر، فقط تخصص سرمایشی دارد و از پاسخگویی، عاجز است. او حتا نمی‌تواند نگاه کند.

هر جا بری هستم پات از این کارات دست‌بردار

اگه تو قبول کنی که شروع کنیم از فردا

دلداده هنوز نتوانسته کلاه خودش را قاضی کند. زیرا او نمی‌داند که اگر یار، دست از کارهایش برندارد چطور می‌تواند پای او بایستد؟ مگر الکی است؟ در مصراع دوم، دلداده کم‌آورده و می‌خواهد هر چه زودتر، قائله ختم شود و از فردا شروع کنند. در‌کل به نظر می‌رسد دلداده، هنوز مردد است و با دست، پس می‌زند و بعد با پا پس می‌کشد و باز هم فریاد «وای وای» سر می‌دهد.

ترانه «وای وای» با صدای شهاب مظفری و علی یاسینی خوانده شده است.

ترانه و ملودی: علی یاسینی

پایان پیام

کد خبر : 96538 ساعت خبر : 3:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=96538
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات