زوال بلوط زاگرس را برهوت می‌کند

زوال بلوط زاگرس را برهوت می‌کند

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: کرم جوانه خوار بلوط ۵۰ هزار هکتار از سطح جنگل‌های استان را آلوده کرده است.

همچنین ۵۶۳ هزار و ۷۹۸ هکتار معادل ۴۶ درصد جنگل‌های لرستان دچار زوال بلوط هستند.

هرچند وقت یکبار خبر تلخی در مورد جنگل‌های بلوط زاگرس منتشر می‌شود.

جنگل‌های حوزه زاگرس به‌عنوان دومین منبع سلولزی تجدیدپذیر کشور و یکی از باارزش‌ترین ذخایر جنگلی بلوط در جهان به شمار می‌آیند.

اما زوال بلوط مثل خوره جنگل‌های زاگرس را می‌خورد و رو به نابودی می‌برد و تاکنون مسئولان محیط زیست به صورت عملی مبارزه‌ای با آن نداشته‌اند.

عوامل به‌وجود آمدن زوال بلوط

دلایل زیادی برای زوال بلوط بیان کرده‌اند که از جمله آنها تغییرات اقلیمی، پیر شدن درختان، ریزگردها و هجوم آفات مثل پروانه برگ‌خوار بلوط و سوسک چوب‌خوار بلوط است.

ولی بی‌تردید نقش عوامل انسانی در این نابودی بسیار زیاد است.

کوبیدگی خاک بر اثر حرکت دام و عدم نفوذپذیری خاک، عدم زادآوری به دلیل زراعت زیر درختان و از بین رفتن کنترل‌کننده‌های طبیعی بلوط در اثر شکار بی‌رویه مثل کبک، تیهو و سنجاب عوامل انسانی هستند.

اگر مبارزه با تغییر اقلیم و خشکسالی و… زمان‌بر و گاهی خارج از توان فعلی مدیریت محیط زیست کشور است، ولی بسیاری از عوامل انسانی زوال بلوط را می‌توان با یک برنامه‌ریزی میان‌مدت و حتی کوتاه‌مدت از میان برداشت.

سهل‌انگاری و کم کاری مدیران محیط زیست

به نظر نمی‌رسد مبارزه با گسترش زمین‌های کشاورزی و جلوگیری از افزایش سطح اراضی چرای دام خارج از توان اجرایی مسئولان محیط زیست کشور باشد.

اگر به صورت جدی کاری انجام نمی‌شود فقط به سهل‌انگاری و کم کاری برمی‌گردد.

به طور مثال در لرستان که بیشترین جنگل را در زاگرس و مقام دوم در کشور را دارا است تاکنون اتفاث ویژه‌ای برای مبارزه با زوال بلوط انجام نشده است و مدیران اجرایی این حوزه فقط به دادن آمار بسنده می‌کنند.

دادن این آمار که زوال بلوط از ۳۰۰هزار هکتار به بیش از ۵۰۰ هزار هکتار توسعه یافته است هیچ چیزی را تغییر نمی‌دهد.

ادامه زیست انسان‌ها در منطقه زاگرس به شدت به این جنگل‌ها وابسته است.

مدیران اجرایی و محیط زیست کشور برابر ۷۰درصد کشور که یا بیابان شده است و یا در حال بیابانی شدن است تسلیم شده‌اند و فقط آه وناله را می کنند و آمار ارائه می‌دهند.

نباید زاگرس هم به این سرنوشت دچار شود. راه حل آن ازائه برنامه‌های عملی و علمی است نه صرفا دادن آمار و تیترهای دلهره‌آور به رسانه‌ها.

پایان پیام

کد خبر : 102562 ساعت خبر : 10:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=102562
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

باسلام و احترام
مطلب زوال بلوط،زاگرس را برهوت می کند مشتمل بر سه بخش آمار،نقد دولت و مسئولین ازطریق عنوان کم کاری سازمان حفاظت محیط زیست و یک نظر مبنی بر اینکه راه حل ارائه برنامه های عملی و علمی است .این البته بسیار درست و خوبست ، اما پیشنهاد می کنم از این پس در انتهای چنین مطالبی دست به یک فراخوان بزنیم و آن : ازهمه کارشناسان و صاحب نظران دلسوز و وطندوست می خواهیم تا در صورت داشتن راهکارهای عملی ،از همین طریق جهت جلوگیری از نابودی زاگرس زیبا،ارائه طریق نمایند .