پایگاه خبری گلونی، معین بادپا: حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور از راه اندازی سامانه مطالبات عمومی (سمع) خبر داد.
شاید برخی معتقد باشند شنیدن مطالبات عمومی نیازی به سامانه ندارد.
بلکه کافی است مدیران و مسئولان مطالبات را بشنوند و به برآوردهکردن آنها همت گمارند.
اگرچه تا مشاهده این سامانه و نحوه کارکرد و اعتبار آن باید صبر کرد اما چند نکته درباره اهمیت این سامانه به عرض میرسد.
پایان سوء استفاده سیاسی
یکی از بحثهایی که درباره مطالبات مردم گفته میشود، این است که اجماعی بر روی آن وجود ندارد.
اولویتها و مطالبات از دید افراد و گروهها فرق میکند.
موردی که گاهی مورد استفاده یا سوء استفاده گروههای سیاسی هم قرار میگیرد.
آیا این سامانه به این سوالات و اختلافات پاسخ میدهد؟
آیا دیگر کسی نمیتواند بگوید این موضوع اولویت اول کشور هست یا نیست؟
مطالبات عمومی در شبکههای اجتماعی
در روزنامهها و خبرگزاریهای رسمی تا شبکههای اجتماعی روزانه صدها هزار مطلب منتشر میشود که به طور جدی یا به طنز، مطالبات مختلفی مطرح میکنند.
اما کدام یک از موجهای فضای مجازی یک دغدغه یا مطالبه عمومی است؟
به خصوص این روزها که بحث رباتها برای اثرگذاری بر فضای مجازی داغ شده است، این موضوع بیشتر اهمیت پیدا میکند.
آیا این سامانه قرار است پاسخی باشد برای جلوگیری از این حجم از مطالباتی که گاهی موضوعات اصلی و فرعی را جابجا نشان میدهند؟ یا حتی یک مطالبه دروغین را پررنگ میکنند؟
جنبه اقتصادی سامانه مطالبات عمومی
یک بعد برآوردهشدن مطالبات عمومی، جنبه اقتصادی آن است.
اینکه هزینهها در کجا خرج شود و بتوان نظر اکثریت را در تصمیمات مدیران کل و جزء لحاظ کرد.
البته به شرط آنکه تبدیل به مدل دیگری از جمعآوری نامه به سبک رئیس جمهور سابق و نحوه پاسخگویی مثل آن نباشد که به توزیع پول در پاکت به شکل نوین بینجامد.
پایان پیام