تالاب گندمان و آب نطلبیده حیات

تالاب گندمان در شمار یکی از مهمترین زیستگاه‌های کشور برای زمستان‌گذرانی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر و اسکان دائم پرندگان بومی بوده است که به دلیل تنش‌های شدید اکولوژیکی، سر از لیست سایت‌های بحرانی و تخریب شده درآورده است.

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده: آب نطلبیده برای هرکس و در هر کجای این جهان که مراد باشد، برای تالاب‌ها و دریاچه‌های این سرزمین گرفتار خشکسالی، هم مایه حیات است و هم مرهم زخم‌هایی که بارندگی کم هر ساله و مدیریت غلط آب‌های سطحی، بر روی‌شان نمک می‌پاشد‌.

تالاب گندمان کجاست؟

تالاب گندمان در استان چهارمحال و بختیاری و در نزدیکی شهر گندمان از توابع شهرستان بروجن است.

این تالاب به عنوان یکی از آبگیرهای حوزه آبریز آق یلاغ با فاصله ای نه چندان دور از تالاب جغاخور قرار گرفته است، به طوری که بخشی از آب خروجی تالاب چغاخور به این تالاب سرازیر می‌شود.

وسعت تالاب گندمان ۹۸۰ هکتار و ارتفاع‌اش از سطح آب دریا ۲۲۱۹ متر است.

منابع تامین کننده آب این تالاب علاوه بر باران و برف، چشمه های حاشیه تالاب چون گل کوچک، گل بزرگ، مرادان و نصیرآباد و رودخانه آقبلاغ است.

تالاب گندمان
تالاب گندمان

پوشش گیاهی و جانوری تالاب گندمان

پوشش گیاهی تالاب بین‌المللی گندمان را عمدتاً گونه‌های حاشیه‌ای و نم‌پسند تشکیل می‌دهد و در کنار تالاب می‌توانید گیاهانی مثل بید، مرغ، جگن، ساز، نی، لویی، زنبق، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب، عدسک آبی و بزواش را ببینید.

تالاب گندمان

پرندگانی مثل لک لک، شکاریا، حواصیل، بالکان، مرغابی سانان، یلوه و سلیم هم در تالاب گندمان دیده می‌شوند.

پرنده‌ای در تالاب گندمان
پرنده‌ای در تالاب گندمان

ماهی‌های تالاب هم شامل ماهی گورخری، سفید کولی، ماهی پوزه دار و سیاه ماهی هستند.

تالاب گندمان هم تشنه است

تالاب گندمان تنها زیستگاه ماهی زنده‌زای گامبوزیا و درنای خاکستری و محل مهاجرت اردک‌های غاز‌نما است.

در سال‌های اخیر عوامل طبیعی و خشکسالی‌ها و عوامل انسانی و اقدامات نابخردانه مدیریت حاکم بر این تالاب نیز همچون بسیاری دیگر از تالاب‌های ایران، مرگی آرام ولی نه چندان خاموش را برای حیات گیاهی و جانوری‌اش رقم زده‌ است.

آنچه بر شرایط نابسامان طبیعی و انسانی حاکم بر تالاب می‌افزاید صدور نابخردانه پروانه‌های شکار در گندمان است که سبب شده اندک پرندگان منطقه نیز در امان نباشند.

تالاب گندمان که علاوه بر خشکسالی و محرومیت از حق ‌آبه طبیعی با برداشت بی‌رویه آب برای کشاورزی نیز رو به رو بود، اکنون مورد هجوم افراد سودجویی قرار گرفته است که برای تهیه علوفه به جان نیزارهای آن افتاده‌اند.

تالاب تشنه گندمان
تالاب تشنه گندمان

این تالاب در شمار یکی از مهمترین زیستگاه‌های کشور برای زمستان‌گذرانی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر و اسکان دائم پرندگان بومی بوده است که به دلیل تنش‌های شدید اکولوژیکی، سر از لیست سایت‌های بحرانی و تخریب شده درآورده است.

خوب است بدانیم که تالاب بین‌المللی گندمان در لیست ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری در ایران قرار دارد و این تالاب زیبا در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن نیز ثبت شده است.

پایان پیام

کد خبر : 104421 ساعت خبر : 7:48 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=104421
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات