ناصر ایرانی گفت: نویسندگان این‌چنینی را از الان مرده حساب کنید!

به گزارش پایگاه خبری گلونی، علی‌اصغر سیدآبادی نوشت: ناصر ایرانی سلوک ویژه‌ای داشت و با جمع متناقضی از افراد و نهادها کار کرده بود. هم کارشناس دفتر نشر فرهنگ اسلامی بود و هم منتقد وضع موجود بود و در کیان و بعدها در جامعه می‌نوشت، اما آن‌چه سلوکش را ویژه می‌کرد، این بود که به‌رغم همکاری با جمع‌های متناقض، استقلال داشت.

من ناصر ایرانی را با چند رمان نوجوان و رمان «زنده باد مرگ» می‌شناختم و بعد نوشته‌هایش را در مجله‌ی نشر دانش پیگیری کردم. اما آن‌چه او را برایم مهم کرد، چند مقاله‌اش در مجله‌ی کیان بود درباره‌ی رمان، سانسور و آزادی بیان که با همه‌ی نوشته‌های در این باره فرق داشت.

در دوره‌ی اصلاحات، در مجله‌ی پژوهشنامه‌ی ادبیات کودک و نوجوان میزگردی برگزار کردیم درباره‌ی ادبیات کودک و نوجوان و سیاست. یکی از شرکت‌کنندگان ناصر ایرانی بود. الان گشتم و دیدم متن آن میزگرد را می‌توان یافت.

او در این میزگرد، با مروری بر تاریخ ادبیات گفت که هر شاعر و نویسنده‌ای که خدمتکار سیاست و گروه‌های سیاسی یا حکومت بوده، مرده و شاعران و نویسندگان امروز را با همین ویژگی از الان مرده حساب کنید!

دو سه سال پیش که در گروه داوری لاکپشت پرنده پیشنهاد اهدای نشان ویژه‌ی لاکپشت ‌پرنده به ناصر ایرانی مطرح شد، نقش او در کارشناسی، نقد و بررسی و آموزش داستان‌نویسی و راه‌اندازی بحث و گفت‌وگو درباره ادبیات کودک و نوجوان و نقش اجتماعی آن دلایلی بود که باعث اهدای نشان به او شد، اما دلیل اصلی‌تر این بود که او نویسنده و صاحب‌نظری بود که به‌رغم همکاری با گروه‌ها و جمع‌های متناقض، به هیچ گروهی تعلق نداشت و کسی به یاد او نبود.

وقتی دوستان تماس گرفته‌ بودند، با دودلی برخورد کرده بود و با تعجب که شما چه کسانی هستید و حالا چرا؟ زنگ زدم و آشنایی دادم و پیام گذاشتم و بعد تلفنی حرف زدیم و قبول کرد بیاید.

روز اهدای نشان بسیار خوشحال بود. چند بار گفت که خوشحال است و ما خوشحال بودیم که از کسی تقدیر کردیم که چند سال در انزوای خودخواسته بود و استقلال ویژه‌ای داشت که می‌شد بهش انتقاد داشت، اما قابل احترام بود.

پایان پیام

کد خبر : 104548 ساعت خبر : 10:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=104548
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات