برهان گیاهی شب خسب که در جزیره کیش آن را کهور محلی یا کهور پاکستانی می‌نامند

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ برهان گونه‌ای شب خسب است که در جزیره کیش آن را کهور محلی یا کهور پاکستانی می‌نامند.

نام: برهان

نام علمی: Albizzia

نام محلی: دولونیکس

خانواده: لگومینوس

گونه: آلبیزیا

پراکنش: تزئین معابر

روش تکثیر:کاشت بذر

گیاه شناسی برهان

گونه‌ای شب خسب است که در جزیره کیش آن را کهور محلی یا کهور پاکستانی می‌نامند. درختی است به ارتفاع ۱۰-۷ متر با تاجی گسترده و بزرگ و شاخه‌های گسترده و زیبا، تنه‌ای پوشیده از پوست خاکستری متمایل به قهوه‌‌‌ای یا زرد.

برگ: برگ‌های برهان بسیار بزرگ و دو شانه‌ای که هر شانه دارای دو زوج شانک یا بیشتر و هر شانک دارای دو تا چند زوج برگچه تخم مرغی شکل، پهن و دراز که در انتها کمی مدور و گردینه پوش است.

گل: برهان در اسفند و اریبهشت به گل می‌‌نشیند. دارای گل‌هایی به رنگ سفید نباتی یا کرم متمایل به سفید یا کمی مایل به سبز. مجتمع در کاپیتول‌های خیلی بزرک و کروی، دارای دمگل، مجموعاً به صورت پانیکول و انتهایی تقریباّ دیهیمی شکل.

میوه: میوه این درخت به شکل لوبیا در غلافی بیضی شکل و دراز، در دو رأس نوک تیز که ابتدا به رنگ سبز بوده و پس از رسیدن به رنگ زرد درمی‌آید.

قسمت‌های دارویی

میوه.

مصارف دارویی

در جزیره کیش از میوه درخت برهان به عنوان ادویه برای تهیه ماهی ساردین استفاده می‌کنند. به این صورت که لوبیای آن را کوبیده و به صورت پودر روی ماهی زده و در آتش کباب می‌کنند. این پودر علاوه بر اینکه جلوی سوختن ماهی را در درون آتش می‌گیرد. مزه خوبی هم به آن می‌دهد که برای تصفنه خون نیز مفید است.

برگ درخت برهان نیز خاصیت درمانی دارد. برگ‌های آن را خشک کرده، کوبیده و پس از اینکه تبدیل به پودر شد در آب یا شیر به کودکی که اسهال گرفته می‌دهند تا بهبود یابد.

اشکال دارویی

پودر برگ، پودر میوه.

منبع: واحد آموزش و پزوهش صدا وسیمای مرکز کیش. پزوهشگر: بصیره اسدنژاد

Kish is an island in the Persian Gulf, off the southern coast of Iran

پایان پیام

کد خبر : 107937 ساعت خبر : 4:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=107937
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات