فروش خودروهای خودروسازان داخلی تنها در ۴۵ دقیقه و نگاه مات ما
پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: پس از صعود نجومی قیمت خودروهای ساخت دو شرکت بزرگ داخلی یعنی سایپا و ایرانخودرو، این دو شرکت در حرکتی هماهنگ اقدام به پیش فروش خودروهای خود کردند.
فروش خودروهای خودروسازان داخلی تنها در ۴۵ دقیقه
در این طرح فروش خودروهای ایرانخودرو یعنی پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۷، پژو پارس، سمند، رانا و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و وی ۸ عرضه شده بود که تمامی ظرفیت فروش در کمتر از ۳۰ دقیقه به فروش رسید.
سایپا هم از ساعت ۱۰ صبح روز ۳۰ بهمن پیشفروش اینترنتی دو مدل پراید را آغاز کرد و تنها ۴۵ دقیقه پس از آغاز فروش، ظرفیت پیشفروش این دو مدل خودرو به پایان رسید.
وقتی دقیق به این روند نگاه میکنیم، به نظر میرسد ما وارد یک بازی شدهایم.
یک سر این بازی که ما هستیم با دهانی باز و چشمانی گرد، فقط ماندهایم که مگر میشود چنین اتفاقی در این زمان کوتاه رخ دهد.
یعنی یک خودرو با پایینترین کیفیت ممکن و کمترین خدمات پس از فروش از نرخی حدود ۲۰ میلیونتومان در زمانی کمتر از چند ماه به مبلغ ۴۷ میلیون تومان برسد و آب هم از آب تکان نخورد.
هرچند همان ۲۰ میلیون هم به دهها دلیل منطقی چند برابر قیمت واقعی آن خودرو باشد.
سوی دیگر این بازی خودروسازان و دولت هستند که خیلی خونسرد و با اطمینان از موفقیت خود، لبخند ملیحی بر لب دارند.
در این بازی که مردم از پیش باختهاند، قیمتها در بازار یک شبه افزایش پیدا میکنند.
سپس خودروساز وارد عمل میشود و با افزایش ۵۰ درصدی قیمتها، پیشفروش میگذارد و دلیل خود را تنظیم قیمت بازار اعلام میکند و دو سه ماه بعد همین روند تکرار میشود.
میبینید که چه بازی دلپذیریست برای دولت و خودروساز.
آنها رودربایستی را کنار گذاشتهاند و هنگام این افزایش قیمتها، دیگر همان دلایل و توضیحات تکراری گذشته را هم نمیدهند.
وزارت صمت که وظیفه دفاع از خریداران را به عهده دارد، تبدیل به چماقی شده است بر سر منتقدان افزایش قیمت.
گاهی هم اگر اعتراضی به خودروسازان داخلی داشته باشد، نه برای قیمت و کیفیت بلکه برای تاخیر در واگذاری خودروهای پیشفروش است.
احتمالا حالا و با این پیشفروش دیگر ثابت شده است که این تکمیل ظرفیتها و پیشفروشهای اینترنتی نیمساعته غیرواقعی است.
دیگر حق داریم اگر بگوییم چه در این پیشفروش و چه در دورههای گذشته، این حجم از خرید توسط مشتریان عادی انجام نشده است.
انبارهای پر از خودرو که منتظر ورود به بازار هستند، البته به دو برابر قیمت کارخانه، این نظریه را ثابت کردهاند.
باید ببینیم نگاه مات ما و لبخندهای از سر پیروزی دولت و خودروسازان تا کی ادامه خواهد داشت.
پایان پیام