فیلم وسترن ساخته خانم والسکا گریشباخ ایدهای فوقالعاده که هدر رفت
پایگاه خبری گلونی؛ حسین معززینیا: توصیههایی شنیده بودم برای تماشای «وسترن»، سومین فیلم بلند خانم والسکا گریشباخ که برای بخش نوعی نگاه جشنواره کن هم انتخاب شده بوده.
درباره فیلم وسترن
دیروز دیدمش. در مرحله ایده فوقالعاده است: گروهی از کارگران آلمانی میروند آن طرف مرزشان با بلغارستان تا در حاشیه یک روستا، در کمپی مستقر شوند، یک پروژهی ساختمانی را به نتیجه برسانند، دستمزدشان را بگیرند و برگردند سر زندگیشان.
جمع نامأنوس کارگران، حالا باید علاوه بر مسائلی که بین خودشان در جریان است مشکلاتی با اهالی روستا را هم حل کنند.
در شرایطی که روستاییها زبان آلمانی بلد نیستند و توافق سر سادهترین چیزها هم محال به نظر میرسد.
در یک سوم ابتدایی فیلم وسترن اصل موقعیت بسیار جذاب به نظر میرسد، وقایع ساده، شخصیتها را توصیف میکنند و فضاسازی میکنند تا تصوری از شرایط آدمهای اصلی داستان به دست آوریم.
نزدیک شدن یکی از کارگرها به اهالی و تلاشش برای دیالوگ برقرار کردن با آنها بدون اینکه زبان همدیگر را بفهمند، لحظات خوبی میسازد.
روایتی که پیش نمیرود
اما از جایی به بعد، دیگر روایت پیش نمیرود، همان تقابلها تکرار میشود، وقایع کش پیدا میکنند.
واضح است که فیلمساز، فضیلتی در قصه نگفتن و پرهیز از دراماتیک کردن موقعیتها میبیند.
ایرادی ندارد، میتوانیم منتظر قصه نمانیم و ببینیم ایدههای جایگزین چیست.
اما فیلم هرچه پیش میرود در خردهروایتها یا ساختن ایماژهایی که ایده مرکزی را بسط دهند ناتوان به نظر میرسد و اواخر فیلم دیگر واقعاً نمیشود سردرآورد منتظر چه هستیم.
فیلم وسترن ساخته والسکا گریشباخ ایدهای فوقالعاده که هدر رفت
بهگمانم ستایشکنندگان فیلم، دلبسته همان ایده اولیه باقی میمانند و اندک لحظاتی که آن ایده به نتیجه رسیده.
وگرنه ارزیابی نهایی میتواند دلخوری بابت هدر رفتن یک ایده خوب باشد که در مرحله طراحی فیلمنامه میتوانست ظرفیتهای بیشتری در روابط شخصیتهایش با محیط ببیند.
پایان پیام
کد خبر : 117017 ساعت خبر : 9:37 ب.ظ