آمار مطالعه مطبوعات در ایران برای هر نفر در روز مساوی با زمان خوردن یک فلافل است
پایگاه خبری گلونی؛ محسن فراهانی: مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بر اساس آخرین نظرسنجیهای انجامشده، مردم برای کسب خبر روزانه ۲۸ دقیقه به مطبوعات و رسانهها مراجعه میکنند و درصد مراجعه شهروندان به رسانهها در کشور در سطح پائینی قرار دارد.
آمار مطالعه مطبوعات در ایران
۲۸ دقیقه یعنی نصف یک قسمت از یک سریال تلویزیونی آبکی پر از گاف.
۲۸ دقیقه یعنی زمانی که ما صرف خریدن و خوردن یک فلافل میکنیم.
۲۸ دقیقه یعنی خیلی خیلی کمتر از زمانی که ما در اینستاگرام کلیپهای مسخرهی ممد لمینت و آقای هزینه و… را مشاهده میکنیم.
۲۸ دقیقه یعنی خیلی کمتر از زمانی که ما در فضای مجازی عکس منقل جوجه و شیشهی بارانزدهی دیگران را لایک میکنیم.
۲۸ دقیقه یعنی زمانی که برای گوش دادن به ۶ قطعه آهنگ مصرف میکنیم.
فقط ۶ قطعه آهنگ. آن هم چه آهنگهایی؟ باز این درو محکم نبند نرو و…
۲۸ دقیقه یعنی یک چندم زمانی که ما در مترو و ترافیک و اتوبوس بیکار نشستیم و یا موبایلمان بازی میکنیم.
۲۸ دقیقه یعنی زمانی که صرف عبور از یکی دو مرحله از بازی موبایلی میکنیم.
از این زمانها و دقیقهها در زندگی ما بسیار است اما به خواندن و دانستن که میرسیم وقت نداریم.
هرشب سریالمان باید سرجایش باشد. موبایل بازیمان باید سرجایش باشد.
قلیان و سیگار و رفقا باید سرجایشان باشند. فقط این مطبوعات است که وقت ما را میگیرد.
فقط مطبوعات است که گران است و اینقدر سرمان شلوغ است وقتش را نداریم.
نخیر عزیزان. اگر کمی منصف باشیم میبینیم که در طول یک روز زمانهای پرتی زیادی داریم.
یک مثال کوچک در مورد آمار مطالعه مطبوعات در ایران بزنیم و خلاص.
ما بیشتر کار میکنیم یا مردم ژاپن؟ تمام آمارها نشان میدهد که زمان کار ژاپنیها از ما بیشتر است.
خیلی از ژاپنیها در اثر کار زیاد میمیرند. اما تیراژ روزانه مطبوعات در ژاپن دو برابر جمعیت آن کشور است.
یعنی هر ژاپنی در روز دو روزنامه با مجله میخرد و میخواند.
اما خودمانیم. بهانهی نداشتن وقت برای نخواندن روزنامه و مجله خیلی بهانهی خوبی است.
هم از زیر فشار انتقادات فرار میکنیم و هم کلی کلاس میگذاریم که ما صبح تا شب مدام کار میکنیم و حتا یک لحظه هم وقت آزاد نداریم.
هیچ کس هم نمیفهمد که سریال و اینستاگرام و تلگرام و بازی موبایل و… را نمیشود از برنامه روزانهمان کم کرد.
پایان پیام