پرتله غذایی باستانی در استان لرستان که از شیر و گندم درست می‌شود

پرتله غذایی باستانی در استان لرستان

یک کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: پرتله غذایی بسیار قدیمی و باستانی در استان است.

پایگاه خبری گلونی، اعظم گنجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، اظهار کرد: پِرتلِه از جمله غذاهای ساده زود پخت و بسیار قدیمی و باستانی لرستان است.

وی اضافه کرد: این غذا با استفاده از شیر و گندم تهیه شده و معمولا در مراسم مذهبی سرو می‌شود.

گنجی با بیان اینکه در این غذا از گندم شیر، شیر تازه و نمک استفاده می‎شود، ادامه داد: گندم شیر را کوبیده و ریز می‌کنیم و سپس در قابلمه‌ای بزرگ ریخته و بعد از اضافه کردن حدود یک لیتر آب به آن، قابلمه را روی اجاق به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه با حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا خوب پخته شود.

این کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: شیر را در دو نوبت ۱۵ دقیقه ‎ ای به مواد داخل قابلمه اضافه و هنگام این کار آن را مرتب به هم می‌زنیم تا ته نگرفته و یا سر نرود.

وی بیان کرد: پس از گذشت نیم ساعت به مقدار دلخواه نمک به غذا اضافه کرده و در قابلمه را می ‎ بندیم.

گنجی اضافه کرد: در ادامه زیر غذا را کم کرده تا با حرارت ملایم خوب لعاب بیاندازد و آماده سرو شود.

پرتله از آش‌های استان لرستان است. (Pertleh):از جمله غذاهای ساده زود پخت و بسیار قدیمی و باستانی لرستان است که با استفاده از شیر و گندم تهیه شده و معمولاً در مراسم مذهبی سرو می‌گردد.

طرز تهیه:

گندم شیر را کوبیده و ریز می‌کنید و سپس در قابلمه‌ای بزرگ ریخته و بعد از اضافه نمودن تفریبا یک لیتر آب به آن، قابلمه را روی اجاق بمدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه با حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا خوب پخته شود.

شیر را در دو نوبت ۱۵ دقیقه‌ای به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیدو هنگام اضافه نمودن آن را مرتب به هم می‌زنید تا ته نگرفته و یا سر نرود.

پس از گذشت نیم ساعت نمک به مقدار دلخواه به غذا اضافه نموده و در قابلمه را بسته زیر غذا را کم نموده تا با حرارت ملایم پرتله خوب لعاب انداخته و آماده سرو شود.

پایان پیام

کد خبر : 118150 ساعت خبر : 2:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=118150
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات