پوریا آسترکی و روایت مهم او درباره اولین مواجههاش با سیل پلدختر
پایگاه خبری گلونی، نگار فیضآبادی: پوریا آسترکی، تحلیلگر شبکههای اجتماعی، در نشست راویان سیل، روایتگر سفر به استانهای سیلزده بود.
آسترکی گفت: من نه بهعنوان خبرنگار، بلکه بهعنوان یک علاقهمند و تحلیلگر شبکههای اجتماعی، راهی مناطق سیلزده لرستان و خوزستان شدم.
باتوجه به آماری که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، از نظر رشد و شتاب استفاده از شبکههای اجتماعی، در رتبه ۴ یا ۵ دنیا هستیم.
نقش شبکهای اجتماعی در اطلاعرسانی
بهطورکلی بخشی از اطلاعرسانیها بهعهده رسانههای حرفهای و همینطور شبکههای اجتماعی است.
هنگام سیل، شاهد تحولی عملی میان این دو بخش بودیم.
بهطوریکه بسیاری از کلیپهایی که از صداوسیما پخش میشد، بازتاب محتوایی بود که قبلتر و برای اولینبار، در شبکههای اجتماعی منتشر شده بودند.
علتهای گرایش رسانهها به خبر بلایا
۱) وظیفه ذاتی؛ اطلاعرسانی
۲) تشویق به کمک
۳) همدردی
۴) عملیات روانی
۵) اقتصاد توجه
همدردیهای افراطی میتواند منجر به مرثیهخوانی و از بین رفتن امید اجتماعی شود.
از طرف دیگر، عملیات روانی، میتواند بعد از تقابل جناحها و گروهها اتفاق بیفتد.
انتشار شایعهها هم از همین بخش، نشأت میگیرد.
مثلاً شایعه شده بود که نوار بهداشتی بین زنان توزیع نمیشود؛ چون یک تابو است.
درحالیکه در واقعیت دیدیم که اتفاقاً توزیع مناسبی وجود دارد.
اقتصاد توجه، پدیده خطرناک شبکههای اجتماعی
اقتصاد توجه، یعنی زمانی که فرد، بهخاطر لایکخور بودن یک پست، محتوای نادرستی را منتشر کند.
مثل عکس اشتباهی که از جای دیگری اما به نام پلدختر منتشر شد.
اصول اخلاقی روزنامهنگاری و رسانه
۱) ابتدا حقیقت را کشف و سپس منتشر کنید.
۲) آسیبها را به حداقل برسانید.
۳) استقلال عمل داشته باشید.
۴) پاسخگو و شفاف باشید.
روایت پوریا آسترکی از سیل پلدختر
اولین مواجهه من با سیل در پلدختر بود.
وقتی بعد از دو هفته، امکانات و امدادرسانیها از کمک موکبها گرفته تا کارواش صلواتی و… را دیدم، امیدوار شدم و نگرانیام کم شد.
اگر بخواهم یک روایت را تعریف کنم به روزی اشاره میکنم که گفتند شادگان محاصره شد.
پس، از اهواز به سمت شادگان رفتیم. در روستای سراخیه، صحنهای دیدم که در ذهنم ماندگار شد.
افرادی بودند که بینام و نشان کمک میکردند. اما از اینکه کسی بخواهد از آنها عکس بگیرد، میترسیدند.
نه بهخاطر اینکه کار خوبشان منعکس شود، بلکه ترس آنها از انعکاسهای اشتباه و قضاوتهای منفی بود.
این روایت، تصویری است از پیوند مردم، سیل و رسانه. و اینکه چقدر نقش رسانهها مهم است.
نشست راویان سیل، روز شنبه، ۱۴ اردیبهشت در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
ویدیوهای دیگر پایگاه خبری گلونی را اینجا ببینید.
پایان پیام