مستند اسرار دریاچه ساخته آرمین ایثاریان جایزه بهترین مستند فونیکس ملبورن را گرفت

مستند اسرار دریاچه ساخته آرمین ایثاریان جایزه بهترین مستند فونیکس ملبورن را گرفت

موفقیت «اسرار دریاچه» در جشنواره «فونیکس ملبورن»

مستند اسرار دریاچه ساخته آرمین ایثاریان که به معرفی منطقه باستانی تخت سلیمان می‌پردازد، جایزه بهترین مستند جشنواره فونیکس ملبورن استرالیا را از آن خود کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی،  ایسنا نوشت: جشنواره فونیکس ملبورن که در ایران با عنوان «ققنوس ملبورن» هم شناخته می‌شود، در پنجمین دوره خود برندگان بخش‌های مختلف را اعلام کرد که «اسرار دریاچه» به کارگردانی آرمین ایثاریان توانست جایزه بهترین مستند را دریافت کند.

براساس آنچه در سایت این جشنواره آمده است، فیلم‌هایی از بیش از صد کشور جهان در این رویداد شرکت کرده بودند که به غیر از مستند «اسرار دریاچه» در بخش‌های دیگر نیز فیلم‌هایی از ایران شرکت کرده بودند.

«اسرار دریاچه» آخرین ساخته بلند آرمین ایثاریان به معرفی منطقه باستانی تخت سلیمان می‌پردازد:

«در منطقه باستانی تخت سلیمان با بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت که در استان آذربایجان غربی قرار دارد، دریاچه‎ای عمیق با داستان‎ها و افسانه‎های بسیاری درباره گنج‎های سلسله‌های مختلف تاریخی هست که به‌خاطر سمی بودن آب آن و قرارگیری در ارتفاع، تاکنون دست‌نیافتنی بوده و هیچ‌کس به اعماق آن نرسیده بود.»

مستند اسرار  دریاچه جایزه بهترین مستند فونیکس ملبورن را گرفت

ایثاریان پس از پایان فیلمبرداری این مستند گفت: «مستند اسرار دریاچه حاصل تلاش شبانه‌روزی و فداکارانه یک گروه هفتاد نفره حرفه‌ای است که به مدت سه سال ‌و نیم با همه چیز جنگید تا امروز بتواند تجربه رفتن به اعماق تاریک دریاچه را با دیگران به اشتراک بگذارد.

پیش از ما نیز فیلم‌های درخشانی توسط منوچهر عسگری نسب و پیروز کلانتری و ولد بیگی درباره تخت سلیمان ساخته شده بود، اما به دلایل گوناگون هیچ‌کس نتوانست به اعماق و کف دریاچه دست پیدا کند.

حتا نقشه‌ای از اینکه دریاچه به چه شکلی است وجود نداشت. همین برای ما انگیزه قوی شد که با یک تیم از متخصصان ایرانی دست به اکتشاف بزنیم.

همان‌طور که می‌دانید طبق اسناد تاریخی محوطه تخت سلیمان بیش از سه هزار سال قدمت دارد و بنا به دلایل گوناگون تاکنون عمق اسرارآمیز این دریاچه کشف نشده بود.

هرچند در سال‌های دور توسط باستان شناسان آلمانی و در سال‌های نزدیک توسط میراث فرهنگی تلاش‌هایی صورت گرفت اما هیچ‌کدام به عمق بیشتر از بیست متر نرسیدند.

تا اینکه ما تصمیم گرفتیم این کار را توسط یک تیم از متخصصان ایرانی به انجام برسانیم».

پایان پیام

کد خبر : 121920 ساعت خبر : 1:53 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=121920
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات