قدیمی‌ ترین شواهد اهلی کردن حیوانات در زاگرس

قدیمی‌ ترین شواهد اهلی کردن حیوانات در زاگرس

به گزارش پایگاه خبری گلونی از گذشته‌ نظر مورخان بر این بود که لرستان یکی از قدیمی‌ ترین مناطقی است که پرورش اسب در آن آغاز شده است.

اما اکنون شواهد و مستنداتی به‌دست آمده است که نشان می‌دهد لرستان نخستین مکان جهان است که در آن اسب را پرورش داده‌اند‌.

مستندات پیشین باستان‌شناسان در مورد کاسیان که قومی کوچ‌نشین بودند و در نیمه اول هزاره دوم پ.م. در دامنه‌های زاگرس و لرستان فعلی سکونت یافتند، نشان می‌داد در این مناطق پرورش اسب صورت می‌گرفته است.

در حقیقت کاسیان نخستین مردمی بودند که اسب را به کار گرفتند، آن‌ها بودند که برای مردم بین‌النهرین پایین که غیر از الاغ حیوان کاری دیگری نمی‌شناختند، اسب را رام و آماده کردند، چنان بود که مردم بین‌النهرین پایین اسب را “الاغ کوهستانی” می‌خواندند.

اما با کاوش‌های جدید در غار کلدر و به دست آمدن شواهد جدید درهای تازه‌ای برای بررسی دقیق تاریخ پرورش اسب در جهان باز شده است.

قدیمی‌ ترین شواهد اهلی کردن حیوانات در زاگرس

دکتر بهروز بازگیر سرپرست هیات کاوش غار کلدر نیز اظهار داشت: گونه شناسی مقدماتی تکه استخوان انسان توسط دیرین شناس سرشناس هلندی، پروفسور «جان وندرماد» انجام گرفته و مطالعات دقیق و جزئیات بیشتر در این خصوص پس از انجام تاریخ نگاری مطلق و مطالعه این داده توسط متخصصین آناتومی انسان، علوم ژنتیکی و… اطلاع رسانی خواهد شد.

این غار تاکنون در سه مرحله مورد کاوش قرار گرفته است.

در دوبار نخست، شواهدی مبنی بر وجود انسان‌های هوشمند و نئاندرتال به دست آمده بود.

اما نتایج کاوش باستان‌شناختی این غار در روزهای اخیر نشان داد ایران در زمره نخستین زادگاه‌های انسان‌های هوشمندی است که برای اولین بار موفق به مهاجرت به قاره اروپا شدند.

در کاوش سوم بخشی از جمجمه انسان خردمند در غار پیدا شد که به جرآت می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین اکتشافات غرب آسیا و دستاوردهای مطالعات پارینه سنگی است.

در حال حاضر غار کلدر شهرت جهانی یافته و تیم‌های باستان شناسی زیادی برای حضور در لرستان و خرم‌آباد اعلام آمادگی کرده‌اند.

این غار حالا تبدیل به یکی از مهم ترین غارهای دنیا شده است.

به نظر می‌رسد با کاوش سوم در غار کلدر، این غار قدمتی بیشتر از انسان‌های خردمند و نئاندرتال دارد و می‌توان ادعا کرد، نخستین زادگاه بشر در غرب آسیا لرستان است.

پایان پیام

کد خبر : 125219 ساعت خبر : 11:29 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=125219
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات