گوران‌ ها و اورامانی‌ ها در اصل کرد نیستند

گوران‌ ها و اورامانی‌ ها در اصل کُرد نیستند

به گزارش پایگاه خبری گلونی روز دوشنبه مورخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۸، گارنیک آساطوریان رئیس دپارتمان ایران‌شناسی دانشگاه اسلونی ایروان در ارمنستان و مدیر مسئول نشریه ایران-قفقاز در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به ایراد سخنرانی پرداخت.

گارنیک آساطوریان ایران‌شناس برجسته با اشاره به گسترش مباحث قومی در ایران گفت: در مطالعه مباحث و موضوعات قومی در ایران رعایت متدولوژی خیلی مهم است.

اساطوریان افزود: از نظرو زبانی و قومی مقایسه کردن ایران با شوروی سابق و یا هند اشتباه بزرگی است ایران کشوری طبیعی است نباید این کشور را با شوروی سابق یا هندوستان مقایسه کرد.

ایران از به هم پیوستگی مصنوعی چند گروه قومی یا منطقه‌ای تشکیل نشده است.

آساطوریان در ادامه گفت: متأسفانه گروهی از ایرانی‌ها از قالب‌های فکری که از خارج القا می‌شود، مثل روز زن یا روز زبان مادری و… استقبال می‌کنند. برای مثال انتخاب روز زبان مادری و تبلیغ آن می‌تواند خرده‌فرهنگ‌ها را در مقابل هم قرار دهد و وحدت ملی را ضعیف کند.

آساطوریان درباره بروز برخی پدیده‌های سیاسی درباره اقوام ایرانی افزود: دخالت عنصرخارجی در ایران به ویژه درباره زبان‌ها و گویش‌های ایرانی خیلی رواج دارد و بر تحولات قومی تأثیر می‌گذارد. این دخالت‌ها در سده گذشته کاملا مشهود بوده است.

اساطوریان تأکید کرد: گروه‌های زبانی مستقر در ایران امروز عموماً پس از اسلام و بعد از حمله اعراب به ایران به وجود آمدند. یکی از نخستین گروه‌های زبانی که پس از اسلام در ایران هویدا شدند مازنی‌ها و گیلک‌ها بودند.

گوران‌ ها و اورامانی‌ ها در اصل کُرد نیستند

ایران‌ زدایی مصنوعی از قوم کرد برای خود کردها خطرناک است

آساطوریان در ادامه تأکید کرد که کرد‌شناسی در جهان همیشه زیرمجموعه ایران‌شناسی بوده است و در بسیاری از مراکز ایران‌شناسی نیز کردشناسی بخشی از ایران‌شناسی است.

اساطوریان درباره تنوع زبانی و مذهبی در غرب ایران افزود: گوران‌ ها و اورامانی‌ ها در اصل کُرد نیستند و از نظر زبانی خود گروه‌های مستقلی هستند.

این پژوهشگر برجسته ایران شناسی در ادامه گفت: اگر چه زبان فارسی زبان طبیعی این حوزه از تمدن بشری یعنی تمدن ایرانی است اما واژه فارس به عنوان یک قوم یک پدیده مصنوعی است که در دهه‌های اخیر طرح شده ‌و وارد برخی منابع ژورنالیستی است.

در ایران قوم فارس نداریم اما زبان فارسی که یک ‌زبان مصنوعی است به‌مرور و در یک فرایند تاریخی و طبیعی ساخته‌ شده است.

ریشه زبان فارسی از ماوراءالنهر است.

زبان فارسی‌ زبان یک قوم نیست بلکه زبان همه ایرانی‌ها هست.

زبان فارسی یک‌زبان فراملی و تمدنی است. وی در ادامه افزود: در ایران نه اکثریت هست و نه اقلیت. اینکه گروهی از گویش‌وران زبان های ایرانی را اکثریت یا اقلیت بنامیم نادرست است.

وی در پایان با توجه به اهمیت تاریخی و تمدنی و فرهنگی ایران گفت ایران یک پدیده فرهنگی و مهم جهانی است. حذف‌شدن ایران یک فاجعه برای بشریت به دنبال دارد.

پایان پیام

کد خبر : 129805 ساعت خبر : 9:42 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=129805
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات