چیکو شیرینی محبوب و لذیذی است که عشایر سنگسر آن را تهیه می‌کنند

چیکو شیرینی محبوب و لذیذ است که عشایر سنگسر آن را تهیه می‌کنند

به گزارش پایگاه خبری گلونی تنوع غذایی در نقاط مختلف ایران بسیار زیاد است. هر شهر و استان غذاها و شیرینی‌های مخصوص به خود را دارد. گاهی همین خوراکی‌ها به عنوان سوغات مخصوص آن منطقه نیز به حساب می‌آید و طرفداران زیادی دارد.

عشایر سنگسر هم نوعی شیرینی به نام چیکو دارند که به عنوان سوغات سنگسری‌ ها هم به حساب می‌آید. تولید چیکو معمولاً در فصل پاییز و زمستان که عشایر فرصت بیشتری می‌یابند، انجام می‌شود.

حسن پاکزیادیان در کتاب «خورشی یا لبنیات در ایل سنگسر» نوشته است: در این فرایند، ابتدا لورئین جامد (ساخته شده از آب پنیر) را در مقداری شیر خیسانده و در آن حل می‌کنند. آنگاه با حرارت دادن مواد داخل ظرف و سپس افزودن عسل و یا شکر به هم‌زدن ادامه داده  و در نهایت ماده غلیظی به رنگ قهوه‌ای به دست می‌آید.

در این هنگام حرارت دادن را متوقف کرده و هم زدن را آنقدر ادامه می‌دهند تا ماده شکلات خنک‌تر بشود. سپس محصول به دست آمده را در داخل یک سینی که از دانه‌های شاه‌دانه، مغزگردو، مغز پسته و یا یکی از آن‌ها انباشته شده، ریخته و با هم ترکیب می‌کنند.

این شیرینی بسیار مفید و سرشار از کلسیم است.

چیکو شیرینی محبوب و لذیذ و یک سوغاتی پرطرفدار است و معمولاً در کنار چای مصرف می‌شود.

برای تهیه این شیرینی کدبانوهای سنگسری باید دو تا سه ساعت از زمان خود را صرف کنند و این زمان برای عشایری که همیشه مشغول کار و تلاش هستند اهمیت ویژه‌ای دارد.

برای همین است که عشایر معمولاً این خوراکی لذیذ را در فصلی که کمی زمان برای استراحت دارند تهیه می‌کنند و اوقات خود را با پختن غذاهای محلی و سالم می‌گذرانند.

غذاهایی که از دل طبیعت اطراف‌شان به دست آمده و بدون هیچ مواد افزودنی و شیمیایی تهیه شده است.

چیکو یک شیرینی سالم است که با دستان کدبانوهای هنرمند عشایر سنگسر تهیه می‌شود و بسیار محبوب است.

مهدی شهر در شمال شهر سمنان و در کنار شهمیرزاد و درجزین قرار دارد. شهری است ییلاقی و زیبا.

مسیر دسترسی به سنگسر

پایان پیام

کد خبر : 140970 ساعت خبر : 9:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=140970
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات