تیتر اخبار را یا نخوانید یا شرح آن را هم بخوانید

تیتر اخبار را یا نخوانید یا شرح آن را هم بخوانید

پایگاه خبری گلونی محسن فراهانی: یکی از مشکلاتی که ما در حوزه رسانه با آن مواجه هستیم خواندن تیتر و نخواندن شرح خبر است. معضلی که می‌تواند یک ملت را نابود کند.

تیتر اخبار را یا نخوانید یا شرح آن را هم بخوانید

امروزه به دلیل افزایش بی‌حد و اندازه سرعت زندگی اکثر ما وقت چندانی برای مطالعه دقیق روزنامه‌‌ها و خبرگزاری‌ها نداریم.

در نتیجه به خواندن تیتر روزنامه‌ها و خبرهای کوتاه کانال‌های خبری اکتفا می‌کنیم.

همه‌مان هم می‌دانیم که یک تیتر چند کلمه‌ای نمی‌تواند تمام حرف‌های نهفته در یک خبر و گزارش را منتقل کند. این تازه به شرطی است که شبطنیت برخی روزنامه‌نگارها در انتخاب تیتر را به حساب نیاوریم.

حالا ما روزانه روبه‌رو می‌شویم با صدها خبر مختلف که فقط تیتر آن‌ها را می‌خوانیم و سریع عبور می‌کنیم.

این تیترهای ناقص در ذهن ما اطلاعات ناقصی را ثبت می‌کند و این اطلاعات ناقص ممکن است تبعات بدی بر روی ذهن ما داشته باشد. تبعاتی مانند افسردگی، استرس، انتخاب راه غلط و…

این اشکال تنها به مردم عادی وارد نیست. گاهی مشاهده می‌کنیم بسیاری از اصحاب قلم و رسانه هم درون گودال این ایراد می‌افتند.

تیتر خبر را می‌خوانند و بلافاصله دست به قلم می‌شوند و یک نقد، یک یادداشت، یک مقاله یا یک توئیت در مورد آن می‌نویسند.

ناگهان ما به خودمان می‌آییم و می‌بینیم همه‌مان چند روز بر سر یک خبر ناصحیح و نه چندان دقیق، ساعت‌ها حرص خوردیم، هزاران کلمه یادداشت ناصحیح خواندیم، ده‌ها جوک اشتباه شنیدیم، به حال خودمان افسوس خوردیم و حال‌مان از زندگی در این جامعه به هم خورده است.

به عنوان مثال یک خبرگزاری به صورت سوالی تیتر زده بود: دختران به سربازی می‌روند؟

بیایید و ببینید چه بلبشویی راه افتاد. همه خیال می‌کردند مجلس تصویب کرده که دختران هم باید به سربازی بروند. ده‌ها یاداشت و نقد در این باره نوشته شد.

هزاران جوک و کلیپ در موردش ساخته شد و ما دیدیم و به حال خودمان افسوس خوردیم.

در حالی که اگر چهار خط از خبر را می‌خواندیم متوجه می‌شدیم که یک نماینده مجلس این طرح را به عنوان یک پیشنهاد در کمیسیون مربوطه مطرح کرده است. متوجه شدید؟ فقط مطرح کرده است.

یعنی این طرح باید در کمیسیون رای بیاورد. بعد اگر در کمیسیون رای آورد در صحن مجلس به رای گذاشته شود.

بعد اگر در مجلس هم رای آورد، شورای نگهبان باید آن را بررسی و تایید کند. بعد اگر شورای نگهبان هم آن را تایید کرد تازه به دولت و مراجع مربوطه ابلاغ می‌شود.

تازه در همین مرحله بسیاری از طرح‌ها به هزار و یک دلیل توسط عامل اجرایی، اجرا نمی‌شود. یعنی ما برای هیچ و پوچ ساعت‌ها وقت خود را هدر دادیم و کلی حرص خوردیم.

تیتر اخبار را یا نخوانید یا شرح آن را هم بخوانید

ادامه این روند و استمرار خواندن تیترهای ناقص باعث می‌شود روزبه‌روز امید به زندگی‌مان را از دست بدهیم و جامعه‌ای افسرده شویم.

مثال دیگری که این چند روز با آن برخورد کردیم خبر سهمیه‌بندی طلاق بود. خبری که باز هم با همین دوکلمه کلی یادداشت و جوک و نقد و آه و افسوس به دنبال داشت.

منتقدین به شوخی می‌گفتند از این پس اگر سهمیه طلاق استان تمام شود باید برویم یک استان دیگر طلاق بگیریم. اما حقیقت چه بود؟

این طرح برای تقسیم بار روی تمام دفترخانه‌های ثبت ازدواج و طلاق ابلاغ شد.

یعنی پیش از این تمام طلاق‌ها در دفترخانه‌های نزدیک دادگاه ثبت می‌شد و دفاتر دورتر عملاً بی‌کار بودند. طبق این طرح به هر استان یک سهمیه که از بیشینه آمار طلاق آن استان در سال بیشتر هم بود اختصاص داده شد.

تا این سهمیه بین دفاتر ثبت ازدواج و طلاق تقسیم شود. در نتیجه جای نگرانی نیست.

هرکسی در استان خود می‌تواند به راحتی از همسرش جدا شود. ای کاش ما هم می‌توانستیم به همین راحتی از شر خواندن تیترهای ناقص و رد شدن از آن‌ها خلاص شویم.

پایان پیام

کد خبر : 147531 ساعت خبر : 8:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=147531
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات