روز رشت بهانه خوبی است تا این شهر را بهتر بشناسیم و با گذشته‌اش آشنا شویم

روز رشت بهانه خوبی است تا این شهر را بهتر بشناسیم و با گذشته‌اش آشنا شویم

به گزارش پایگاه خبری گلونی گيلان از مناطق باستانی ايران است، پيش از ورود آريا‌يی‌ها گيل‌ها، آمادرها، كاووس‌ها، كاسپيان، كاسی‌ها و سكاها در گيلان مي‌زيستند.

در اوستا از گيلان به نام ورنه نام برده شده است.

گيلان در دو قرن اول هجري پناهگاه علويان بود، و مردم آن با استقلال می‌زيستند در زمان صفويان دو سلسله‌ كياييان و اسحاقيان در شرق و غرب گيلان به مركزيت لاهيجان و فومن مستقر بودند.

در سال هزار هجری اين دو حكومت گيلان به وسيله‌ شاه عباسی سرنگون و رشت به عنوان مركز گيلان انتخاب شد و از مراكز عمده‌ توليد و فروش محصولات ابريشم رونق گرفت. در عصر قاجار به رونق رشت افزوده شد.

نخستين بار نام رشت در كتاب حدود العالم نوشته شده به سال ۳۷۲ هـ.ق آمده است.

حمدالله مستوفی در كتاب نزهه القلوب تأليف يافته در سده‌ هشتم هجري قمري در كتاب خود از رشت نام برده و درباره‌ شهر رشت مي‌نويسد:

«رشت از اقليم چهارم، هوايش به غايت گرم و متعفن است، حاصلش غله و پنبه و ابريشم و برنج است»

(نزهه القلوب، مستوفي صص ۱۶۳ـ ۱۶۲)

خاندان تجاسپيان در سده‌ هفتم تا نيمه‌ دوم سده‌ نهم هجری قمری در شهر رشت، در رمضان ۷۹۱هـ.ق سيد علي كيا با سپاهي عظيم از لاهيجان به جانب رشت شتافت امّا در جنگي پاي ديوار شهر سيدعلي كيا و عده‌اي از برادران و پسران او كشته شدند.

در پي حملات صفويان در سال‌هاي هزار تا ۱۰۰۶ هجري قمري به فرمان شاه عباسي همه‌ شاه زادگان و فرمانروايان گيلان از جمله بازماندگان خاندان تجاسپي رشت كشته شدند.

پس از چيرگی دولت صفوی به گيلان رشت به خاطر موقعيت مناسب جغرافيايی و اقتصادی به عنوان مركز ايالت گيلان انتخاب شد.

امروز بعد از گذشت سال‌ها این شهر که فراز و فرودهای بسیاری به خود دیده است با وجود انواع مشکلات باز هم یکی از زیباترین شهرهای ایران است.

سال‌ها است که مردم روز رشت (برابر با ۱۲ دی ماه) را جشن می‌گیرند و در این روز با انواع برنامه‌های متنوع سعی در احیای فرهنگ بومی وسنتی این شهر دارند.

امسال هم جشن روز رشت با برنامه‌های متنوع در پیاده‌راه فرهنگی این شهر برگزار شد.

رستوران‌های مختلف در چندین غرفه غذاهای محلی رشت را برای نمایش و همچنین فروش با چیدمانی زیبا عرضه کردند.

یکی از این غرفه‌ها مربوط به آشپزخانه شفیعی بود که با انواع غذاها و چاشنی‌های محلی سفره زیبایی از خوراک متنوع و خوشمزه رشت چیده و آماده کرده بود و بخاطر تنوع در غذاهای محلی از سوی مسئولین برگزاری جشنواره تقدیر شد.

روز رشت بهانه خوبی است تا به یاد بیاوریم شهری که در آن زندگی می‌کنیم تا به امروز چه گذشته‌ای داشته و به دست ما رسیده است.

این شهر لایق بهترین‌ها است.

پایان پیام

کد خبر : 146249 ساعت خبر : 2:42 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=146249
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات