نان توموشی بندرعباس مثل جنوب گرم و مانند خلیج فارس پربرکت است

نان توموشی بندرعباس مثل جنوب گرم و مانند خلیج فارس پربرکت است

به گزارش پایگاه خبری گلونی از قدیم نان، برکت و احترام خاصی داشته و هنوز هم در بین بسیاری از افراد این احترام پابرجاست.

خیلی‌ها هنوز هم اگر تکه نانی در کوچه و خیابان ببینند با احترام آن را برمی‌دارند و کنار می‌گذارند.

جدای نان‌هایی که در تمام کشور پخت می‌شوند وهرکدام طرفداران خاصی دارند، برخی از انواع نان هم به صورت محلی و فقط در بعضی از شهرها پخت می‌شوند و ریشه در گذشته و سنت آن منطقه دارند.

نان توموشی

نان محلی

نان توموشی بندرعباس یکی از این نان‌های محلی است که طرفداران زیادی دارد و گردشگرانی که به قشم سفر می‌کنند می‌توانند مزه توموشی مخصوص جنوب را امتحان کنند و خاطره‌ای خوشمزه به یادگار ببرند.

پخت نان توموشی در زمان‌های قدیم در هرمزگان و جزیره هرمز رایج بوده و اغلب از آرد گندم مرغوب تهیه و تولید می‌شود.

 زنان این جزیره در کنار سایر فعالیت‌های روزانه خود اقدام به پخت این نوع نان سنتی می کنند و تهیه نان سنتی تموشی به شیوه سنتی و بومی در برخی از نقاط استان هرمزگان همچنان صورت می‌گیرد.

برای پختن این نان، ابتدا خوب تابه را داغ می‌کنند و بعد آرد را با آب مخلوط کرده و تکه‌ای از خمیر درست شده را با دست برمی‌دارند و لایه نازکی روی تابه پهن می‌کنند. روی نان تخم مرغ، سوراغ و مهیاوه می‌ریزند و گاهی نیز با پنیر تزیین می‌کنند.

مهیاوه و سوراغ  که برای تهیه نان توموشی استفاده می‌شوند نوعی سس مخصوص جنوبی هستند.

مهیاوه در اصل از دو کلمه ماهی و آب مرکب بوده و در واقع یعنی خوراک  آب و ماهی.

برای تهیه مهیاوه ابتدا یک نوع ماهی ریز به نام موتو، به طول  پنج تا ۱۰ سانتی‌متر را روی شن و ماسه سواحل خلیج فارس خشک می‌کنند بعد از خشک شدن ماهی‌ها را کاملاً کوبیده و الک می‌کنند.

پودر ماهی‌های الک شده را با زرد چوبه، فلفل، راز، گشنیز، گندم، جو و خردل مخلوط کرده، دوباره می‌کوبند و در آب و نمک می‌ریزند؛ مایع نسبتاً روانی به رنگ تیره مایل به خاکستری را در شیشه یا خمره مخصوص به مدت ۲۰تا ۳۰ روز در آفتاب می‌گذارند و بعد ازآن آماده برای استفاده می‌شود.

سوراغ یکی دیگر از غذاهای محلی بندرعباس است که درفصل ماهی مومغ (حشینه) بعد از شست و شو، آن را با آب و نمک مخلوط می‌کنند و به آن خاک سرخ جزیره هرمز و پوست میوه نرنج برای معطری اضافه می‌کنند.

پایان پیام

کد خبر : 147438 ساعت خبر : 1:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=147438
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات