آیا داروی مالاریا در درمان کرونا تاثیر دارد؟

آیا داروی مالاریا در درمان کرونا تاثیر دارد؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی مطالعه‌ای جدید بر صدها بیمار بستری در آمریکا، بار دیگر اثربخشی هیدروکسی کلروکین در درمان کرونا را زیر سوال برده است. دونالد ترامپ داروی مالاریا را “هدیه الهی” در مبارزه با کووید-۱۹ خوانده بود.

نتایج مقدماتی پژوهش‌ها در آمریکا، تاثیر داروی ضد مالاریا بر کرونا را تصدیق نمی‌کنند و حتی خطری متقابل را یادآور می‌شوند.

در گزارشی علمی که سه‌شنبه ۲۱ آوریل منتشر شد، آمده است که مرگ و میر بیمارانی که هیدروکسی کلروکین مصرف کرده‌‌اند، بیشتر از کسانی است که تحت چنین تجویزی قرار نداشته‌اند.

دونالد ترامپ، هیدروکسی کلروکین را داروی کرونا خوانده و حتی آن را “هدیه الهی” توصیف کرده است.

آیا داروی مالاریا در درمان کرونا تاثیر دارد؟

در این مطالعه که هزینه آن را دولت آمریکا پرداخته، پرونده پزشکی ۳۶۸ بیمار در بیمارستان‌های ارتشی را بررسی کرده‌اند.

این مطالعه نشان داد ۲۸ درصد بیماران کرونایی تحت تجویز هیدروکسی کلروکین درگذشته‌اند.

اما آمار مرگ نزد آن دسته از مبتلایان که تحت داروی مالاریا قرار نداشتند، تنها ۱۱درصد بود. پژوهش هم‌چنین روشن کرد که هیدروکسی کلروکین، موجب نشده که نیاز بیماران به دستگاه کمک تنفسی، کمتر از سایرین باشد.

در عین حال، کلروکین و هیدروکسی کلروکین می‌توانند اثرات جانبی زیادی هم داشته باشند، به خصوص وقتی در دوز بالا یا همراه با سایر داروها مصرف شوند. این دارو علاوه بر مالاریا، برای درمان آرتریت روماتوئید نیز استفاده می‌شود.

کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها و زیر مجموعهٔ کروناویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود.

کروناویروس‌ها در دههٔ ۱۹۶۰ کشف شدندو مطالعه بر روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت.

 این ویروس به‌طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند، با این حال تاکنون هفت کروناویروس منتقل شده به انسان، کشف شده‌ است.

پایان پیام

کد خبر : 160892 ساعت خبر : 8:36 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=160892
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات