سعدی ضد زن بود؟ بررسی اسنادی که مدعی این موضوع است

سعدی ضد زن بود؟ بررسی اسنادی که مدعی این موضوع است

پایگاه خبری گلونی محسن فراهانی: ما گاهی نه تنها وجود بزرگان را قدر نمی‌دانیم بلکه برخی از ما دنبال یک سوژه می‌گردند تا با آن بزرگان این مرز و بوم را به باد انتقاد بگیرند و شاید حتا ریشه آن‌ها را از اصل بزنند.

حالا فلان بازیگر یک فیلم بد هم بازی کرده، فلان فوتبالیست چهارتا تک‌به‌تک هم خراب کرده آیا این دلیل می‌شود که ما دیگر هیچ فیلم و فوتبالی نگاه نکنیم؟

سعدی ضد زن بود؟

این که خوب است. عده‌ای پا را فراتر می‌گذارند و با ذره‌بین در زندگی مشاهیر و مفاخر ایران زمین می‌گردند تا یک لکه پیدا کنند و با استفاده از آن چهره خدابیامرز را در ذهن مردم خراب کنند. که یعنی ما خیلی می‌فهمیم و ما خیلی با سوادیم و…

در نمونه آخری مثلاً به همین سعدی شیرازی خودمان گیر دادند که ضد زن بوده و ضد زن جماعت لیاقت هیچ توجهی را ندارد و آی ملت سعدی نخوانید که طرف یک ضد زن بوده است.

حالا سند حرف‌شان چیست؟ چند بیت شعر که سعدی طفلک در شعر «زن خوب فرمانبر پارسا» سروده است.

این قطعه ابیات بسیاری دارد اما چند بیتش که به مذاق دوستان خوش نیامده و با استناد به آن‌ها سعدی را ضد زن و خارج از دایره احترام می‌دانند به شرح زیر است.

چو زن راه بازار گیرد بزن

وگرنه تو در خانه بنشین چو زن

چو در روی بیگانه خندید زن

دگر مرد گو لاف مردی مزن

زن شوخ چون دست در قلیه کرد

برو گو بنه پنجه بر روی مرد

ز بیگانگان چشم زن کور باد

چو بیرون شد از خانه در گور باد

این دوستان به این موضوع توجه ندارند که شعر سعدی آینه‌ای از جامعه روزگار خویش است و قرار نیست اعتقاد خود او باشد.

حتی اگر عقیده او هم باشد، شما می‌توانید آن را نپذیرید. خیلی بدیهی است که حتی سعدی هم ممکن است چیزهایی گفته باشد که به نظر برخی درست نباشد.

اما آیا همه میراث سعدی همین گونه است؟

 

چطور وقتی یک کارگردان ایرانی فیلمی سراسر سیاه در مورد تجاوز به زن می‌سازد و در جشنواره‌های جهانی جایزه می‌برد، همه تشویقش می‌کنند و می‌گویند حقیقت جامعه را بازگو کرده؟

خب سعدی طفلک هم حقیقت دوران خود را نقل کرده است. شعر سعدی واقع‌گرایی و نگاه عینی به زندگی آن دوران است و بس.

گیریم اصلاً آن خدابیامرز چنین نظری داشته باشد، آیا آدمیزاد عاقل باید به خاطر یک قطعه شعر، خود را از کتاب‌ها و اشعار ارزنده سعدی محروم کند؟

آیا به خاطر چند بته خار می‌شود قید رفتن به گلستان و حظ بردن از گل‌ها را زد؟

پایان پیام

کد خبر : 160770 ساعت خبر : 9:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=160770
اشتراک در نظرات
اطلاع از
3 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

زن ستیزی، شاهد بازی از ویژگی های روانشناختی یک فردِ، اینو نمیتونید به زمان گذشته ،حال و یا آینده نسبت بدید و بگید با گذشت یک دوره فرقی میکنه یا عادی بوده و امثالهم.یه چیزی که اشتباه هست صرفا اشتباه هست، در این که ایشون استاد سخن هستند و بسیار عالی غزل می سرایند شکی نیست ولی خواندن نوشته ها ی یک شاعر یا نویسنده تا وقتی عقاید و افکارش در معنا و مفاهیم کلمات نوشتاریش گره میخوره مساله سازه، مطمئنا خواندنش فقط و فقط برای کسانی لذت بخش خواهد بود که به معنا نمی اندیشند و یا با ایشان هم نظر و هم رای هستند؛

قطعا ایشون از بزرگترین شاعران زمان خود و حال هستند.
اما این بزرگی دلیل نمی‌شه که نقص ایشان را نادیده بگیریم.
دویست سال قبل از ایشان فردوسی بوده که با داستان‌های خود جایگاه زن را بالا برده.
نباید ایشان را کنار گذاشت، اما باید پذیرفت که این شعرا افراد معصوم نبودند و عقاید غلط و حتی جاهلانه به برخی مسائل داشتند

در جامعه اى ترسناك ، كه پدرى ، به دختر بچه ١٧ ماهه تجاوز ميكند و بچه از دنيا ميرود بهتراست ، دنبال ابيات ضد زن سعدى رحمت الله نباشند
شازده كوچولو پرسيد :اهلى يعنى چه؟