عادی سازی بحران کرونا و هشدار انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران

هشدار انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران نسبت به عادی سازی بحران کرونا

روزنامه‌نگاران،جامعه و مسؤولان را از فراموش کردن و عادی انگاشتن بحران بر حذر دارند

به گزارش گلونی همزمان با بازگشت فعالیت‌های عمومی کشور به وضعیت عادی و برخی نگرانی‌ها از عادی‌شدنِ بی‌رویه اوضاع و بازتاب این عادی‌سازی در رسانه‌ها، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران خطاب به جامعه روزنامه‌نگاران ایران بیانیه‌ای صادر کرد.

متن این بیانیه به این شرح است:

پاندمی کرونا کشور را در موقعیت بحران مستمر و پایدار قرار داده است؛ بحرانی نه همانند زلزله و سیل که بیشتر شبیه بحران یک جنگ.

هم اکنون، براساس آمار رسمی، و در وضعیتی که ادعا می‌شود شیوع بیماری تحت کنترل است، میانگین تعداد شهروندانی که جان خود را بر اثر بیماری کرونا از دست می‌دهند نزدیک به دو برابر انسان‌هایی است که تا سال قبل در تصادف‌های جاده‌ای کشته می‌شدند.

و اگر تعداد مرگ و میر را بر اساس آمار فوتی‌های کشور بدانیم این رقم بیش از دو برابر خواهد شد. این در حالی است که چشم‌اندازی کوتاه و حتی میان‌مدت برای حل بحران، نه در ایران و نه در جهان، وجود ندارد. مهم‌تر اینکه:

عادی سازی بحران کرونا

۱. هر آن احتمال گسترش و از کنترل خارج شدن بحران و شدت یافتن بیماری و مرگ و میر وجود دارد. کما اینکه مسؤولان و صاحب‌نظران در ایران و جهان از احتمال وقوع موج‌های دوم و سوم بیماری، به ویژه با نزدیک شدن فصل سرما، سخن می‌گویند.

۲. تأکید حکومت بر ضرورت‌ بازگشت به فعالیت‌های متعارف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به‌همراه الزام‌های فردی در این خصوص، از دامنه، عمق و کارآمدی راهکارهای پیشگیرانه می‌کاهند؛

۳. طبعا خستگی اجتماعی و نیاز روحی همگان به مراودات اجتماعی و جابه‌جایی سبب کم‌توجهی به رعایت اصول پیشگیری و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌شود؛

۴. میل طبیعی به فراموشی وضعیت‌های تلخ و عادی انگاشتن موقعیت، سبب می‌گردد که اذهان به مرور خطر بیماری و احتمال مرگ و میر را امری «عادی» بینگارند و همانند حوادث جاده‌ای به پیامدهای بحران «عادت» کنند.

۵. جامعه بهداشت و درمان کشور براثر پنج ماه درگیری مستقیم و مستمر با بیماری و عوارض آن در وضعیت روحی و جسمی سختی به‌سر می‌برد و ادامه آن نیز این خستگی را دوچندان خواهد کرد.

۶. چه بسا تداوم تحریم‌ها، بحران را در شرایط شیوع دوباره وخیم‌تر کند.

و …

وظیفه حرفه‌ای روزنامه‌نگاران و جامعه رسانه‌ای کشور در چنین موقعیتی، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی مستمر، پیگیری مسائل و چالش‌ها، نظارت بر فرایندها و سیاست‌ها، پرسشگری درباره راهکارها و شیوه‌های اقدام و کمک به یافتن راه‌حل‌های احتمالی است؛ در یک کلام، پرهیز دادن جامعه و مسؤولان نسبت به فراموش کردن و عادی انگاشتن وضعیت بحرانی.

انجام درست و نتیجه‌بخش چنین وظیفه‌ای، نیازمند تلاش تک‌تک روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها و مهم‌تر هم‌اندیشی و همکاری همه‌جانبه و اقدام مشترک جامعه رسانه‌ای کشور، در مقام حرفه‌ای ملتزم به مسؤولیت اجتماعی است.

ابتکارهای فردی، قطعا اثرگذار و شایسته تقدیرند، اما ابعاد و دامنه بحران به‌گونه‌ای است که مجموعه رسانه‌ها، روزنامه نگاران و مدیران، متخصصان ارتباطات بحران و سلامت و استادان دانشگاه باید در جست‌وجوی شیوه‌های جمعی و مؤثرتر جلب‌توجه افکار عمومی و مدیریت بهینه بحران باشند.

با توجه به این نکات انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران،از کلیه همکاران مطبوعاتی درخواست می‌کند که نظرات و پیشنهادهای خود را در خصوص رفتارهای مشترک حرفه‌ای در بحران کنونی منتقل نمایند.

تا با جمع‌بندی آنها به راهکارهای بهتر عملی و موثر برای کمک به مردم و جامعه در مواجهه با این بحران جهانی دست‌یابیم.

همچنین انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران آمادگی خود را برای تشکیل کارگروهی جهت همکاری با انجمن‌های طراحان گرافیک و تبلیغاتی و انجمن‌های جامعه شناسی، ارتباطات و مطالعات فرهنگی و سازمان نظام پزشکی با هدف ارائه ایده‌های خلاقانه مشترک اعلام می‌کند و از آنان برای چنین اقدامی دعوت می‌نماید.

پایان پیام

کد خبر : 165628 ساعت خبر : 5:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=165628
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات