جشنواره ملی فیلم مستند کلدر

جشنواره ملی فیلم مستند کلدر

به گزارش گلونی و به نقل از خبرگزاری فارس، نشست خبری شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی فیلم مستند کلدر با حضور عوامل برگزاری این جشنواره در سالن حوزه هنری لرستان برگزار شد.

در ابتدای این برنامه حضار به یاد زنده‌یاد «ابراهیم امرایی» خبرنگار لرستانی که هفته گذشته به دیار حق شتافته بود یک دقیقه سکوت اختیار کردند.

غلامرضا نعمت‌پور که از مستندسازان برجسته لرستان است و به عنوان سخنگوی این جشنواره فعالیت می‌کند، در ابتدای این برنامه اظهار داشت: سال اول این جشنواره به صورت ملی و در سال‌های بعدی مقدمات برگزاری یک جشنواره بین‌المللی با حضور مستندسازان جهانی برگزار خواهد شد.

وی افزود: اولین دوره جشنواره ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در خرم‌آباد برگزار می‌شود.

جشنواره ملی فیلم مستند کلدر

در ادامه علی اکبر ولدبیگی به عنوان رئیس برگزاری این جشنواره گفت: آغاز رسمی این جشنواره به نوعی از نشست امروز خواهد بود.

وی به پیشینه مستندسازی تاریخی در ایران گریزی زد و به عواملی که نهایتا به برگزاری این جشنواره شد اشاره کرد و افزود: سینما این قابلیت را دارد که می‌تواند تفکرات پراکنده را در کنار هم بگذارد.

رئیس جشنواره ملی فیلم مستند کلدر گفت: از یک سال و نیم قبل تصمیم گرفتیم این جشنواره را اجرایی کنیم و توانستیم یک تیم مقتدر و کاربلد برای برگزاری جشنواره دور هم جمع کنیم.

در ادامه فرود عوض‌پور دبیر جشنواره ملی کلدر نیز در ارتباط با اینکه چرا این جشنواره به صورت مستقل برگزار خواهد شد، عنوان کرد: زمان زیادی صرف شد تا نهایتا به امروز رسیدیم و بدنبال برگزاری این جشنواره هستیم و از ۳ سال قبل که با ایده جشنواره مواجه بودیم تا امروز تلاش زیادی در مورد چگونگی جشنواره انجام دادیم.

وی خاطرنشان کرد: از همان ابتدا که ایده جشنواره مطرح شد با توجه به ماهیت جشنواره پیشنهادات زیادی به ما دادند که با توجه به نیاز کشور به این نوع جشنواره آن را در تهران برگزار کنیم اما تصمیم گرفتیم به دلایل مختلف آن را در لرستان برگزار کنیم.

عوض‌پور گفت: این جشنواره یک دبیرخانه در تهران و یک دبیرخانه در خرم‌آباد خواهد داشت که امور را پیگیری می‌کنند.

دبیر جشنواره ملی فیلم مستند کلدر اظهار داشت: به خاطر اینکه این جشنواره در پی تغییر مدیران و سیاست یک نهاد آسیب نبیند از همان ابتدا تصمیم گرفتیم آن را به صورت مستقل برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مستقل بودن جشنواره به این معنا نیست که ارتباطی با نهادها و مسوولان نداریم و پاسخگوی کسی نیستم، بلکه برای برگزاری جشنواره به کمک تک تک مسوولان مرتبط استانی و کشور نیاز داریم.

عوض‌پور بیان داشت: فراخوان جشنواره در آینده نزدیک در سایت جشنواره به آدرس جشنواره بارگذاری خواهد شد و به صورت جزئی نوع فیلم‌هایی که می‌تواند در جشنواره شرکت کند معرفی می‌شود.

وی یادآور شد: تلاش خواهیم کرد سال‌های سال این جشنواره را به شکل قوی برگزار کنیم.

بهروز بازگیر مسوول اجرایی جشنواره

بهروز بازگیر مسوول اجرایی جشنواره ملی فیلم مستند کلدر که از باستان‌شناسان برجسته لرستان به شمار می‌رود نیز در ادامه بیان داشت: بهترین تعریفی که شاید از باستان‌شناسی تا امروز شده این است که «باستان شناسی» مطالعه رفتارهای فسیل شده بشری است. این رفتارهای فسیل شده در واقع هسته مرکزی علم باستان‌شناسی است و یک باستان‌شناس بر اساس شناخت آنها یک مقاله و کتاب می‌نویسد.

وی ادامه داد: این افکار باستان‌شناس به آن شکل خیلی دیده نمی‌شود اما یک مستند ساز می‌تواند افکار یک باستان‌شناس را روی پرده سینما و تلویزیون بیاورد.

بازگیر تاکید کرد: سینمای مستند می‌تواند این نقاط را به هم وصل کند. جای چنین جشنواره‌ای که به صورت تخصصی تمرکزش بر روی تاریخ و تمرکز باشد خالی بوده است.

این باستان‌شناس لرستانی گفت: یکی از ضعف‌های صنعت گردشگری ما این است که مواد و متریال لازم برای معرفی جاذبه‌های گردشگری نداریم و یک راوی و مستند ساز می‌تواند این مقوله را پیش برده و گردشگر را جذب کند.

وی خاطرنشان کرد: عوامل جشنواره با روحیه و نشاط قوی بدنبال یک منبع مهم برای تولید مستند در این حوزه هستند.

بازگیر اظهار داشت: این نوع جشنواره‌ها را نیاز داریم اما باید به صورت مداوم باشد و مستقل بودن جشنواره می‌تواند مداوم بودن آن را تضمین کند.

ولدبیگی رئیس جشنواره ملی فیلم مستند کلدر در پایان اظهار داشت: در بحث اسپانسر چند جای معتبر اعلام آمادگی کرده‌اند اما به دلیل حساسیتی که داریم هنوز تصمیم‌گیری نکردیم و در آینده نزدیک در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد.

پایان پیام

کد خبر : 167295 ساعت خبر : 3:40 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=167295
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات