تبریز شهری تاریخی با طولانی‌ترین دوره پایتختی

تبریز شهری تاریخی با طولانی‌ترین دوره پایتختی

به گزارش گلونی تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی، یکی از زیباترین شهرهای ایران با قدمتی زیاد است.

شهری با مردمانی خونگرم و مهربان اما آب و هوایی سرد و خشک.

در این شهر بناهای مختلف تاریخی و جاذبه‌های دیدنی بسیاری وجود دارد. تبریز در تاریخ ایران شهری مهم بوده و قیام و ایستادگی بسیار به خود دیده است.

مردمانی دارد که تا پای جان برای حفاظت و نگهداری از وطن می‌ایستند و در طول تاریخ این را بارها ثابت کرده‌اند.

تبریزی‌ها غذاهای محلی بسیار خوشمزه و همچنین شیرینی‌های لذیذی دارند که می‌توانید در سفر به این شهر زیبا آنها را تهیه کنید.

هر گوشه از ایران زیبایی مخصوص به خود را دارد و با سفر به آن منطقه می‌توانید از دیدن این زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی لذت ببرید.

قدمت ایران در تمام شهرها و روستاهای آن دیده می‌شود. در موزه‌ها و اماکن تاریخی و باستانی آنها می‌توانید فرهنگ کهن کشور را ببینید.

تبریز شهری تاریخی با طولانی‌ترین دوره پایتختی

کلانشهری در منطقه آذربایجان ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است.

این شهر، بزرگ‌ترین قطب اقتصادی منطقه آذربایجان ایران و مرکز اداری، ارتباطی، بازرگانی، سیاسی، صنعتی، فرهنگی و نظامی این منطقه شناخته می‌شود.

این شهر، سومین شهر بزرگ ایران پس از تهران و مشهد و چهارمین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران، مشهد و اصفهان محسوب می‌شود.

تاریخ این شهر، اشغال توسط بیگانگان و حوادث جانکاه طبیعی، از جمله زمین‌لرزه‌های مهلک، را تجربه کرده‌است. سنگ بنای تبریز کنونی به دوران اشکانی و ساسانی برمی‌گردد.

این شهر، یکی از طویل‌المدت‌ترین پایتخت‌های ایران بوده‌است؛ پایتخت سیاسی ایران در زمان روادیان، اتابکان، خوارزمشاهیان، ایلخانان، چوپانیان، جلایریان، قراقویونلوها، آق‌قویونلوها، صفویان و ولیعهدنشین ایران در دوره قاجاریان.

اوج شکوفایی این شهر مربوط به دوره ایلخانان است که در این زمان، پایتخت قلمرویی پهناور از نیل تا آسیای مرکزی بود. این شهر در سال ۱۵۰۰ میلادی و در زمان پایتختی صفویان به‌عنوان پنجمین شهر پرجمعیت جهان شناخته می‌شد و جمعیتش با استانبول، پایتخت امپراتوری عثمانی، برابری می‌کرد.

پایان پیام

نویسنده: راضیه حسینی

کد خبر : 170408 ساعت خبر : 11:40 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=170408
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات