اخبار جعلی در جهان و چالش‌های مقابله با آن

چالش های مقابله با اخبار جعلی در جهان

به گزرش گلونی محمد حسین آزادی مقاله ای تحت عنوان رویکردها و چالش‌های مقابله با اخبارجعلی در جهان نوشت که در فصلنامه آینده پژوهی رسانه منتشر شده است.

چکیده این مقاله به دین شرح است. لینک دانلود مقاله

طی سال‌های اخیر، گسترش رسانه‌های اجتماعی فرآیند ارتباط افراد با یکدیگر را تا حدود زیادی تسهیل کرده است.

کاربران رسانه‌های اجتماعی اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند، با سایرین ارتباط می‌گیرند و در خصوص رویدادهای ترند شده در این فضا بحث و تبادل نظر می‌کنند.

با این حال، بسیاری از اطلاعاتی که اخیراً در این فضا منتشر شده، مشکوک به نظر می‌رسند و حتی برخی از آن‌ها به قصد فریب سایرین تولید می‌شوند، این محتواها غالباً «اخبار جعلی» نامیده می‌شوند.

گسترش این پدیده ظرفیت ایجاد مشکلات جدی و مهمی را برای جوامع دارد و اثر آن بر رویدادهایی چون انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا، برگزیت، انتخابات ۲۰۱۷ فرانسه، ۲۰۱۹ هند و…

نگرانی‌هایی را در پی داشته و منجر به اتخاذ رویکردهای مقابله‌ای با آن شده است.

در این مقاله به بررسی رویکردها و چالش‌های مقابله با این پدیده در سراسر جهان می‌پردازیم.

بررسی‌های ما نشان می‌دهد دولت‌ها اقدام به وضع قوانین و مقررات و پاسخگو ساختن پلتفرم‌های آنلاین کرده‌اند، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی اقدام به تعبیه الگوریتم‌های تشخیص خودکار، فیلتر محتوای مضر، تشخیص شبکه انتشار این محتواها، شناسایی و حذف ربات‌ها و حساب‌های کاربری جعلی کرده‌اند و سازمان‌های برودکست نیز با توجه به جایگاه مناسبشان در سبد مصرف رسانه‌ای شهروندان جهان به دو روش، امکان مقابله با اخبار جعلی را دارند نخست از طریق ارائه اخبار صحیح، دقیق و قابل‌اعتماد و دوم از طریق رد خبر جعلی و آگاه‌سازی عموم نسبت به آن‌ها.

مقدمه این مقاله

به واسطه گسترش اینترنت تلفن همراه و ظهور رسانه های خبر جعلی کـه ابـزار مؤثـری بـرای اثرگذاری بـر افکار عمومی هستند، به سرعت در کشورهای مختلف گسترش یافته است.

در حال حاضر، تعاریـف بسیاری از خبر جعلی وجود دارد، اما جامعه نمیتوانـد به طور کامل بر روی یک تعریف واحد توافق داشته باشد، موضوعی کـه تشخیص خبر جعلی را دشوار کرده است.

بسیاری از شرکتهای بزرگ فـنآوری اطلاعات مانند گـوگل و فیسبـوک، درحال توسـعه الگوریتم هـای خـود بـرای محافظـت از مـردم در مقابـل تحریـف اطلاعاتـی و خبر جعلی هسـتند.

درعین حـال، فقـدان یـک رویکـرد مشــترک بــرای درک ماهیــت خبر جعلی باعــث میشــود راه حــل ایــن مســئله از نظــر ایدئولوژیکــی غیرممکــن شــود.

ایــن مشــکل نیازمنــد جدیــت کارشناســان و دانشــمندان متخصــص از زمینه هــای مختلــف اســت. در سـال ۲۰۱۶ ،یـک واکنـش عمومـی بـزرگ بـر اسـاس ایـن فـرض وجـود داشـت کــه خبر جعلی به شــدت بــر نتیجــه انتخابــات ریاســت جمهوری ایالات متحــده تاثیر گذاشته است.

چالش های مقابله با اخبار جعلی در جهان

اوج ماجـرا مربـوط بـه گردیچـاک، ترتیاکـوف، ژاک بـر رفتـار رأی دهنـدگان آمریکایـی اثرگـذاری شـرکتی بـه نـام کمبریج آنالیتیکا از کارکنـان ارشـد سـابق کمبریج آنالیتیکا در سـال ۲۰۱۶ بـود.

کریسـتوفر وایلـی فـاش کـرد کـه چگونـه ایـن شـرکت اطلاعـات مربـوط به بـه میلیون هـا کاربـر فیسـبوک را بـرای اسـتفاده در کارزار انتخاباتـی دونالـد ترامـپ در مصاحبـه های بـا گاردیـن را جمــع کــرده بــود.

بــه گفتــه وایلــی، الکســاندر کــوگان دانشگاه کمبریج یـک تسـت شـخصیت فیسـبوکی سـاخته بـود کـه اطلاعـات کاربـر شـرکت کننده در
تسـت را بـه همـراه اطلاعـات شـبکه دوسـتانش پـردازش میکـرد.

کـوگان اطلاعـات تست شخصیتی را در اختیار کمبریج آنالیتیکا گذاشت.

وایلــی میگویــد بــا شـرکت ۲۷۰ هـزار نفـر در تسـت شـخصیت، اطلاعـات ۵۰ میلیـون نفـر، عمدتـا در آمریــکا، گــردآوری شــده بــود.

بــا وجــود آن کــه فیســبوک متوجــه ایــن دادهکاوی عظیـم و گـردآوری اطلاعـات کاربـران شـده بـود، مدتهـا اقدامـی بـرای
اطلاعرســانی بــه کاربــران، محدودیــت دسترســی کمبریج آنالیتیکا بــه داده هــا و اطمینــان از نابــودی داده هــا از طــرف آن شــرکت نکــرد.

بــه گفتــه وایلــی، کمبریج آنالیتیکا بــا اســتفاده از اطلاعــات وســیع گــردآوری شــده اســتراتژی تبلیغاتــی دونالــد ترامــپ را طراحــی کــرد و بــا شناســایی اشــخاص مــردد در ایالتهــای سرنوشتســاز، در تبلیغــات انتخاباتــی، همان هــا را بــا توجــه بــه ویژگی هــای شــخصی و اولویتهــای سیاســی مــورد نظرشــان هــدف گرفــت.

وایلــی میگویــد کمبریج آنالیتیکا تنهـا داده پژوهـی نمیکـرد، بلکـه تیمـی از روانشناسان، طراحان گرافیــک، عکاسان، فیلمسازان، روزنامه نــگاران و نویســندگان داشــت کــه پــس از شناســایی مخاطــب هــدف، انبوهــی از محتــوا را تولیــد میکردند که میتوانست ایـن مخاطـب را در جهت مـورد نظـر تحت تاثیـر قرار دهد و ایـن محتوا را بدون آنکه در ظاهر ارتباطی بــا تبلیغات ترامپ داشته باشد منتشر میکردند.

او کمبریج آنالیتیکا را متهم میکند که بـرای جلب رأی دهندگان احتمالی دونالد ترامپ از جمله آنها را با انبوه اخبار جعلی هدف میگرفته اسـت.

پایان پیام

کد خبر : 177249 ساعت خبر : 11:07 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=177249
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات