سایت دفن زباله صنعتی در الیگودرز لرستان نیاز به شفاف‌سازی دارد

سایت دفن زباله صنعتی در الیگودرز لرستان نیاز به شفاف‌سازی دارد

سال گذشته پس از خبر احداث سایت دفن زباله صنعتی در الیگودرز، مخالفان این طرح که در ابتدا فعالان محیط زیست بودند دست به اعتراض زدند.

آنها معتقد بودند علاوه بر اینکه نباید لرستان محلی برای زباله‌های سایر استان‌ها شود، در مورد جانمایی این سایت هم اشتباه شده است و باعث تخریب محیط زیست می‌شود.

کارشناسان معتقد هستند وجود فلزات سنگین و خطرناکی مثل جیوه، سرب، آرسنیک، نیکل، کادمیوم و انادیوم در پسماندهای صنعتی و نفوذ آن به آب‌های سطحی و زیرزمینی موجب آلودگی محیط زیست و عامل انتشار آلودگی‌ و شیوع انواع مواد سمی و سرطانزا در محیط و اب‌های زیرزمینی می‌شوند.

وقتی اعتراضات بیشتر شد و پای امام جمعه الیگودرز هم به موضوع باز شد، استاندار لرستان هم مجبور به واکنش نشان داد.

موسی خادمی در این مورد گفت: «قرار است که هر استان یک سایت دفن زباله صنعتی برای خود احداث کند و زباله صنعتی و شیمیایی استان دیگری برای دفع به الیگودرز فرستاده نمی‌شود.

استاندار لرستان با تاکید بر موافقت و تائید سازمان محیط زیست برای احداث این سایت توضیح داده بود: کارشناسان، شهرستان الیگودرز را برای احداث این سایت مناسب دیده‌اند و انتخاب کردند، اما اگر عده‌ای مخالف این موضوع هستند ما هم می‌گوییم چشم، اما به ما بگویند که این سایت را در کدام یک از شهرستان‌های استان احداث کنیم؟ اگر مردم خرم‌آباد هم گفتند نه چکار کنیم؟ اگر مردم کوهدشت هم گفتند نه این سایت را در کدام شهرستان احداث کنیم؟»

در لرستان هنوز موضوع زباله‌های روزانه داخل استان، سایت‌های دفن زباله و بازیافت زباله حل نشده است و زباله‌های استان به بدترین شکل ممکن حمل و انباشته یا دفن می‌شوند. ابتدا باید فکری به حال اینگونه زباله‌ها کرد‌.

از سوی دیگر طبق گفته استاندار اگر ساخت این سایت یک دستور از بالا باشد باز هم نباید اجرایی شود.

در لرستان چه زباله صنعتی یا حتی شیمیایی تولید می‌شود که بخواهند یک سایت جداگانه برایش در نظر بگیرند؟

واکنش مردم موجب شد در آن زمان دستور توقف ساخت این سایت صادر شود ولی این خطر همچنان بیخ گوش استان است.

همچنان ساخت این سایت‌ها یکی از برنامه‌های روی میز دولت است.

ارائه و انتشار پیوست‌های محیط زیستی و شفاف‌سازی در مورد انتقال زباله دیگر استان‌ها می‌تواند راه حل مناسبی برای راضی کردن افکار عمومی باشد.

مردم می‌خواهند بدانند آیا در این سایت قرار است فقط پسماند استان لرستان دفن شود؟

صدالبته که وجود یک سایت استاندارد دفن زباله صنعتی و شیمیایی نیاز هر استانی است و لرستان هم با این که تولید چندانی ندارد، اما برای خودش نیاز به یک سایت دارد.

اما نگرانی‌های همچنان وجود دارد.

فعالان محیط زیست نگران هستند. آنها نگران هستند چون استان‌های به‌شدت‌صنعتی همجوار لرستان، آنچنان که باید در ساخت دفن زباله صنعتی و شیمیایی موفق نبوده‌اند و زباله‌های سرگردان زیادی دارند.

پایان پیام

کد خبر : 173949 ساعت خبر : 11:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=173949
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات