پارک ملی بمو شیراز یکی از مناطق چهارگانه طبیعی در استان فارس

پارک ملی بمو شیراز یکی از مناطق چهارگانه طبیعی در استان فارس

به گزارش گلونی این پارک با ۴۸ هزار هکتار، یکی از مناطق چهارگانه طبیعی در استان فارس است. محدوده‌ فعلی‌ این پارک ملی در سال‌ ۱۳۴۱ تحت‌ عنوان‌ منطقه‌ شکار ممنوع‌ با وسعتی‌ حدود ۱۰۰ هزار هکتار توسط کانون‌ شکار ایجاد شد.

در سال‌ ۱۳۴۶ پس‌ از تشکیل‌ سازمان‌ شکاربانی‌ و نظارت‌ بر صید، منطقه‌ شکار ممنوع‌ به‌ منطقه‌ حفاظت‌‌شده‌ و سپس‌ به‌ پارک‌ وحش‌ بمو تغییر نام‌ داد.

پارک ملی بمو شیراز یکی از مناطق چهارگانه طبیعی

سرانجام در سال‌ ۱۳۵۴ با ایجاد سازمان‌ حفاظت‌ محیط زیست‌، این‌ منطقه‌ به‌ پارک‌ ملی‌ بمو تغییر نام داد. این پارک نام خود را از کوه بمو که در این منطقه واقع شده، گرفته است.

۱۱۲ گونه جانوری این پارک شامل ۶۹ گونه پرنده، ۲۱ گونه پستاندار، ۱۹ گونه خزنده و ۳ گونه دوزیست می‌شود. پلنگ، آهو، قوچ و میش، بز، پازن، کفتار، گربه جنگلی، گربه وحشی، جغد کوچک و شاه بوف در این پارک زندگی می‌کنند.

بمو به واسطه قرار گرفتن در کنار رشته کوه‌های زاگرس جنوبی و طبیعت زیبای خود ترکیبی از صخره‌ها، دره‌ها، چشمه‌ها و ارتفاعات بسیار زیبا است.

این پارک ۳ رشته کوه دارد. رشته کوه‌ها به موازات همدیگر در راستای شرقی به غربی کشیده شده‌اند. در میان این رشته کوه‌ها دره‌هایی زیبا و دیدنی قرار دارد.

 این منطقه جنگل‌های فشرده‌ای از درختان بنه و بادام دارد اما باقی منطقه از پوشش گیاهی متراکم ندارد.

این دره‌ها مامن آهوهای زیبایی است که دور از چشم انسان‌ها مشغول زندگی‌اند. این پارک در فصل بهار سرشار از گل‌های وحشی است که دشت را می‌پوشاند.

یک موزه با نام «موزه حیات وحش و تاریخ طبیعی» نیز در این پارک ملی راه اندازی شده است. این موزه شامل انواع پرندگان و پستانداران تاکسیدرمی شده و ۱۱ دیوراما یا ژرفانماست.

بازدید از موزه آزاد است اما اگر می‌خواهید از این پارک ملی دیدن کنید باید محوز داشته باشید.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 176573 ساعت خبر : 9:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=176573
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات