آشنایی با نحوه تولید و کاربرد لوله مانیسمان

آشنایی با نحوه تولید و کاربرد لوله مانیسمان

 صنایع مختلفی در اطراف ما هستند که هرکدام نیاز به مواد اولیه و کالاهای تخصصی در حوزه خود را دارند و به دنبال افزایش کیفیت کار، کاهش هزینه‌های تولید و کاهش خطرات ناشی‌از کار هستند.

به‌طور مثال در صنعت نفت خط لوله انتقال نفت را می‌توان تصور کرد اگر لوله‌های استفاده‌شده در صنعت نفت نامطمئن و ناامن باشد، می‌تواند موجب نشت نفت شده و خطرات جبران‌ناپذیری را ایجاد نماید.

ما در این مطلب کوتاه قصد داریم پاسخی داشته باشیم برای این سوال که لوله مانیسمان چیست؟

 لوله مانیسمان چیست؟

آشنایی با نحوه تولید و کاربرد لوله مانیسمان
آشنایی با نحوه تولید و کاربرد لوله مانیسمان

استفاده از کلمه مانیسمان بر روی این لوله به خاطر مبتکر و سازنده آن، مانیسمان مهندس آلمانی بود که برای اولین بار این لوله را اختراع کرد و البته در ایران این لوله با همین نام نیز شناخته می‌شود.

پیش از آن که بخواهید بدانید که لوله مانیسمان چیست باید بدانید لوله‌ها در یک دسته‌بندی کلی به دو دسته لوله درزدار و لوله بدون درز تقسیم می‌شوند که لوله مانیسمان در زیرمجموعه لوله‌های بدون درز است.

لوله‌ بدون درز لوله‌ای است که هیچ ناپیوستگی سطحی و داخلی نداشته و تولید یکپارچه و استحکام بسیار بالاتری نسبت به لوله درزدار دارد و تحمل فشار بیشتری نیز دارد.

کاربرد لوله مانیسمان چیست؟

 لوله مانیسمان به علت یکدست و بدون درز بودن مقاومت بالا دارد و البته قیمت بالاتری نیز نسبت به سایر انواع لوله‌ها دارد.

وقتی یک صنعت نیاز به یک لوله با درجه استحکام بالا داشته باشد که در ابعاد بسیار کوچک نیز قابل‌تولید است لوله مانیسمان گزینه مطلوب و صحیح آن صنعت است.

 کاربرد لوله مانیسمان در صنایع مختلفی به چشم می‌خورد. به‌طور مثال استفاده از لوله مانیسمان با جنس استیل در صنایع غذایی و دارویی، در خطوط نفت و گاز، خطوط فشارقوی و خطوط هیدرولیک، انتقال سیالاتی مانند آب، نفت و گاز می‌باشد.

 می‌توان این‌طور گفت که کاربرد لوله مانیسمان بستگی به قطر لوله آن نیز دارد که در قطرهای مختلف تولید می‌شود.

البته حداکثر قطر تعریف‌شده برای لوله مانیسمان ۲۴ اینچ است.

اما برای تولید سوزن‌های زیر جلدی در صنعت پزشکی از لوله مانیسمان در قطر بسیار کم‌ بهره می‌گیرند و همچنین برای انتقال گاز شهری نیز از قطر مناسب لوله مانیسمان کار را پیش می‌برند.

 ضخامت دیواره‌های این نوع لوله قابل‌کنترل است و هر صنعتی که حساسیت بالایی داشته باشد و نشت مواد از لوله خطرآفرین باشد از لوله مانیسمان در آن صنعت استفاده می‌کند. به همین‌الان علت کاربرد لوله مانیسمان به وسعت صنایع نفتی، گازی، پتروشیمی، هسته‌ای، غذایی، پزشکی و… وسیع و گسترده است.

 نحوه تولید لوله مانیسمان چیست؟

 لوله مانیسمان فرایند تولیدی متفاوت از لوله‌های درزدار معمولی دارد که طی آن‌ها یک شمش فولادی تبدیل به لوله می‌شود.

استاندارد تعریف‌شده در تولید لوله مانیسمان استاندارد ASTM با شماره ش۱۰۶ و A53است.

ضخامت دیواره‌های لوله مانیسمان نیز متغیر در اندازه‌های مختلف است و هر چه فشار سیار افزایش پیدا کند باید ضخامت لوله نیز بالا رود.

مراحل تولید لوله مانیسمان چیست؟

آشنایی با نحوه تولید و کاربرد لوله مانیسمان
آشنایی با نحوه تولید و کاربرد لوله مانیسمان

 شمش فولادی ماده اولیه تولید این نوع لوله است که البته لوله فولاد بدون درز از بلوم (شمشه) تولید می‌شود که بلوم ابتدا توسط دستگاه نورد به بلیت (شمشال) تبدیل‌شده و بعد توسط دستگاه‌های مخصوص برش داده می‌شود.

بلیت بعد از برش داخل کوره‌های قوسی شکل شده و با کمک گاز گرمادهی آن صورت می‌گیرد تا  کاملاً سرخ شود و به دمایی در حدود ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد برسد.

در این مرحله شمش کاملاً گرم و قابل‌انعطاف شده و با کمک دستگاه اللنگاتور  شمش را گرد می‌کنند و توسط لخ پرس سوراخ می‌کنند.

 مرحله بعد شلیک سنبه و مهره با فشار به داخل شمش و با سرعت بالایی است که سنبه‌ای به طول ۱۲ متر داخل شمش فولادی می‌شود. کار سنبه و مهره در این مرحله برای کاهش قطر خارجی و گسترش قطر داخلی لوله مانیسمان است و برای این کار با کمک مهره و سنبه، لوله توخالی اکسترود می‌شود.

 بعدازاین کار لوله تا حدودی آماده‌شده اما هنوز تاب دارد که باید تاب‌گیری صورت گیرد تا لوله صاف و یکدستی به دست آید.

بعداز اتمام همه این مراحل و خارج کردن سنبه، سر و ته لوله را گرفته و گرد می‌کنند.

لوله در این مرحله هنوز بسیار داغ است و باید تحت فرایند خنک کاری دمای آن کاهش و به دمای محیط برسد.

در این مرحله لوله مانیسمان تقریباً آماده شده ولی باید طبق نظر مشتری و اندازه موردنظر برش داده شود و بعد مرتب به شکل شش‌ضلعی بسته‌بندی و آماده بارگیری می‌شوند.

نکته پایانی اینکه لوله مانیسمان که نوعی لوله فولادی بدون درز است و وظیفه انتقال سیالات حساس را بر عهده دارد، این روزها با توجه به پیشرفت فن‌آوری بسیار زیاد مورد اقبال صنایع حساس مانند صنایع غذایی، پزشکی و پتروشیمی قرارگرفته است.

البته با توجه به مراحل تولید خاصی که طی می‌کند و کاربرد خاص خود قیمتی متفاوت و بسیار بیشتر نسبت به نمونه لوله‌های معمولی درزدار دارد.

پایان پیام

نمونه‌هایی از رپورتاژهای منتشر شده در گلونی

کد خبر : 181862 ساعت خبر : 12:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=181862
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات